Please use this identifier to cite or link to this item: https://dspace.univ-adrar.edu.dz/jspui/handle/123456789/6782
Full metadata record
DC FieldValueLanguage
dc.contributor.authorرقاقبة, آمنة
dc.contributor.authorليتيم, عائشة
dc.contributor.authorموفق, طيب شريف / مؤطر
dc.date.accessioned2022-10-06T09:46:02Z
dc.date.available2022-10-06T09:46:02Z
dc.date.issued2022
dc.identifier.urihttps://dspace.univ-adrar.edu.dz/jspui/handle/123456789/6782
dc.descriptionشريعة وقانونen_US
dc.description.abstractفالإسلام العظيم ثم القوانين الوضعية أعطت حرية التنقل والسفر لجميع الناس لتلبية احتياجاتهم المختلفة ، والمرأة بطبيعتها هي إنسان يجب أن يتمتع بكافة الحقوق والحريات الممنوحة لها ، كما لم ينص القانون على ذلك. يفرق بين الجنسين ، كما أن الإسلام لم يفرق في أصل الحقيقة ، ولكن الوضع بعض الضوابط التي تقيد حركة المرأة على وجه الخصوص بما يتناسب مع طبيعتها الأنثوية وقدراتها. حرية التنقل حق يولد مع شخص ولا يمكن العيش بدونه لأنها طريقة للعيش. حرية الحركة كغيرها من الحريات تخضع لضوابط في ممارستها حفاظا على النظام العام ، حيث لا توجد حرية مطلقة ، ولكن يفترض أن التوازن يحفظ للفرد حريته والمجتمع هو الأمن. - يعتبر الشريعة الإسلامية أول من وافق على جميع الاتفاقيات والإعلانات الحقوقية لمدة أربعة عشر قرنا ، وقد كفل جميع الحقوق لجميع البشر دون تمييز ، ولكن ليس بشكل مطلق ، ولكنه مقيد بما لا يتعارض مع مقاصد الشريعة ، وهذا لم تكتف الشريعة بنص حق الفرد في التنقل ، بل حثته على التحقيق لأغراضها. - إقرار الشريعة الإسلامية لحق المرأة في حرية التنقل مع تقييدها ببعض الضوابط لتحقيق أغراض الشريعة. - المساواة في القانون الوضعي بين المرأة وإخوتها الرجل ضد حرية التنقل. يشترط الإسلام على المحرمة في سفرها ألا تقيدها بل حفاظا على كرامتها وعفتها.en_US
dc.description.abstractThe great Islam, then the positive laws granted the freedom to move and travel to all people to fulfill their various needs, and the woman by nature is a human being who must enjoy all the rights and freedoms granted to them, as the law did not differentiate between the sexes, and Islam also did not differentiate in the origin of the truth, but the situation Some controls that restrict the movement of women in particular in proportion to their feminine nature and capabilities. Freedom of mobility is a right that is born with a person and cannot live without because it is a way to live. Freedom of movement, like other freedoms, is subject to controls in its practice in order to preserve the public order, as there is no absolute freedom, but it is assumed that a balance preserves for the individual his freedom and society is security. -Islamic law is considered the first to agree on all agreements and human rights advertisements for fourteen centuries, and it guaranteed all rights to all human beings without discrimination, but not absolutely, but is restricted not to contradict the purposes of the Sharia, and this Sharia was not satisfied with stipulating the individual's right to move, but rather urged them to investigate For its purposes. -The approval of Islamic law for the right to freedom of movement of women while restricting them with some controls to achieve the purposes of Sharia. -The equality of the statutory law between women and her brother men is against freedom of movement. Islam requires the forbidden woman in her travel, not to restrict her, but rather in order to preserve her dignity and preserve her chastity
dc.publisherجامعة احمد دراية - ادرارen_US
dc.subjectحرية التنقلen_US
dc.subjectالمرأةen_US
dc.subjectالحقوق والحرياتen_US
dc.subjectالاتفاقيات والإعلانات الحقوقيةen_US
dc.subjectfreedom of movement, women, rights and freedoms, human rights agreements and declarationsen_US
dc.titleحرية تنقل المرأة وضوابطها الشريعة والقانونيةen_US
dc.title.alternativeدراسة مقارنة بين القانون الجزائري والفقه الإسلاميen_US
dc.typeThesisen_US
Appears in Collections:Mémoires de Master

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
مذكرة حرية تنقل المرأة.pdf1.19 MBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.