Please use this identifier to cite or link to this item: https://dspace.univ-adrar.edu.dz/jspui/handle/123456789/6688
Full metadata record
DC FieldValueLanguage
dc.contributor.authorبن عثمان, ام خير
dc.contributor.authorبوكميش, لعلى / مؤطر
dc.date.accessioned2022-10-04T10:50:38Z
dc.date.available2022-10-04T10:50:38Z
dc.date.issued2022
dc.identifier.urihttps://dspace.univ-adrar.edu.dz/jspui/handle/123456789/6688
dc.descriptionتخصص: علم الاجتماع تخصص المنظمات والموارد البشرية والاتصالen_US
dc.description.abstract،هدف هذه الدراسة إلى الكشف عن دور رأس المال الاجتماعي في إدارة المسار الوظيفي للأفراد، من خلال البحث عن الطرق التي يعتمدونها للعثور على الوظائف ثم إدارة مسارهم الوظيفي بعد ذلك. وقد اعتمدت في هذه الدراسة على المنهج الوصفي، وتقنية الاستمارة لجمع البيانات الميدانية، حيث تم توزيعها على جميع الموظفين بمديرية الخدمات الجامعية بأدرار والاقامات التابعة لها والبالغ عددهم247 موظف مستخدمينا بذلك أسلوب المسح الشامل. وبعد التحليل الإحصائي والسوسيولوجي للبيانات تم التوصل إلى جملة من النتائج أهمها: • إن للرأس المال الاجتماعي دور في البحث عن العمل فهو يعد من أهم الطرق التي يستخدمها الشباب في بحثهم عن الوظائف. • للرأس مال الاجتماعي دور مدعم في عملية التوظيف بالمؤسسة العمومية الجزائرية إلى جانب رأس المال البشري الذي يتمتع به الأفراد. • للرأس مال الاجتماعي دور جزئي في ترقية المسار المهني بعد التوظيف لأنه يؤدي دور حيادي في عملية التكوين والترقية، ودور مدعم في عملية النقل والحصول على المناصب النوعية. بينما له دور فعال في مسألة التأديب والمشاكل المهنية التي يتجاوز حلها الموظف. بناء على النتائج المتوصل إليها توصي الدراسة القائمين على توظيف وإدارة الموارد البشرية بالمؤسسة العمومية إعادة النظر في بعض المعايير المعتمدة في توظيف وإدارة المسار المهني للموظف، والتي بها ثغرات يمكن أن تشكل مجالا خصبا لتغلغل العلاقات غير الرسمية وأساليب المنافسة الغير شريفة مما يعيق فعالية المؤسسات ويخلق بيئة ومحيط لا تنافسي.en_US
dc.description.abstractThis study aims to reveal the role of social capital in the management of the career path of individuals, by investigating the methods they adopt to find a job and then managing their career path thereafter. In this study, I relied on the descriptive approach, and the technique of the questionnaire for collecting field data, which was distributed to all employees of the Directorate of University Services of Adrar and its university residences, totaling 247 employees, using the method of comprehensive survey. After the statistical and sociological analysis of the data, a number of results were reached, the most important of which are Social capital plays a role in job search, as it is one of the most important methods used by young people in their job search. Social capital has a supportive role in the employment process in the Algerian public institution, in addition to the human capital that individuals enjoy. Social capital plays a partial role in the promotion of the career path after employment as it plays a neutral role in the training and promotion process, and a supportive role in the process of transferring and obtaining quality jobs. While it has an active role in disciplinary and professional problems that go beyond the employee's capacity. Based on the findings, the study recommends that those responsible for recruitment and human resource management in the public institution to reconsider some of the criteria adopted in the recruitment and management of the career path of the employee, which have shortcomings that could be a fertile ground for the penetration of informal relationships and unfair competition methods, which hinder the effectiveness of institutions and create an environment and uncompetitive entourage.
dc.publisherجامعة احمد دراية - ادرارen_US
dc.subjectرأس المال الاجتماعيen_US
dc.subjectالمسار الوظيفيen_US
dc.subjectالعلاقات الاجتماعيةen_US
dc.subjectتحسين المستوىen_US
dc.subjectراس المالen_US
dc.subjectsocial capital, human capital, career path, social relations
dc.titleدور رأس المال الاجتماعي في التشغيل وإدارة المسار الـوظيفيen_US
dc.typeThesisen_US
Appears in Collections:Thèses de Doctorat



Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.