Please use this identifier to cite or link to this item: https://dspace.univ-adrar.edu.dz/jspui/handle/123456789/6657
Full metadata record
DC FieldValueLanguage
dc.contributor.authorديدي, مريم
dc.contributor.authorصنباوي, كريمة / مؤطر
dc.date.accessioned2022-10-03T10:40:57Z
dc.date.available2022-10-03T10:40:57Z
dc.date.issued2022
dc.identifier.urihttps://dspace.univ-adrar.edu.dz/jspui/handle/123456789/6657
dc.descriptionأدب جزائريen_US
dc.description.abstractعرفت الحركة الأدبية في الجزائر العثمانية إنتاجا متنوعا رغم الركود الذي شمل جميع الأمصار العربية، حيث اتسم بالتقليد والتصنع، ومن بين هذه الفنون التقاريظ الأدبية التي كان يتبادلها العلماء والأدباء فيما بينهم، فيمدحون المؤلِف والمؤَلف، صورت لنا العلاقة الاجتماعية التي تربط بين العلماء والأدباء، علاقة التقدير والاحترام، مع الكشف عن ذهنية المجتمع الجزائري، والتاريخ لعدة أحداث وشخصيات. تأتي التقاريظ شعرا أو نثرا أو جمعا بين الاثنين، وتجدر الإشارة إلى الفرق بين التقريض الذي يكون للمدح والذم والتقريظ الذي يكون للمدح خاصة، أما التقديم فهو مرحلة متقدمة على التقريظ جاءت لإضفاء ما هو اكثر إفادة من المدح، لان هذا الأخير عبارة عن أحكام انطباعية حول النصوص لا ترقى إلى مستوى النقد الأدبي، تقيدها الوان البديع والبيان. وللتقريظ والتقديم شروطا وآدابا وليسا مجرد مجاملة أو إطراء يفقد القيمة الأدبية والعلمية للنصen_US
dc.description.abstractThe literary movement in Ottoman Algeria was known for its diverse production, despite the stagnation that included all Arab countries, where it was characterized by imitation and artificiality. Among these arts, the literary interpretations (Takareed) that scholars and writers exchanged among themselves, praising the work and the author, depicted for us the social relationship between scholars and writers, a relationship of appreciation and respect, while revealing the mentality of Algerian society, and the history of several events and personalities. Takareed come in poetry, prose, or a combination of the two. It is worth noting the difference between crediting, which is for praise and slander, and praise, which is for praise in particular. As for the presentation, it is an advanced stage of Takareed that came to impart something more useful than praise. Because the latter are impressionistic judgments about texts that do not rise to the level of literary criticism, and are constrained by the colors of al-Badi' and al-Bayan. Takareed and submission have conditions and etiquette, and not just a compliment or flattery, which loses the literary and scientific value of the text
dc.publisherجــامعة احمد دراية _ ادرارen_US
dc.subjectالجزائرen_US
dc.subjectالأدبen_US
dc.subjectالعهد العثمانيen_US
dc.subjectالتقاريظen_US
dc.subjectالتقديمen_US
dc.subjectAlgeriaen_US
dc.subjectliteratureen_US
dc.subjectthe Ottoman eraen_US
dc.subjectTakareeden_US
dc.subjectpresentationen_US
dc.titleالتقاريظ في الأدب الجزائري القديم في الفترة العثمانيةen_US
dc.title.alternativeدراسة موضوعاتيةen_US
dc.typeThesisen_US
Appears in Collections:Mémoires de Master



Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.