Please use this identifier to cite or link to this item: https://dspace.univ-adrar.edu.dz/jspui/handle/123456789/6414
Title: دور عمليات إدارة المعرفة في تحسين الأداء الوظيفي
Other Titles: دراسة حالة مديرية توزيع الكهرباء والغاز بأدرار
Authors: ضيفاني, زينب
هداجي, عبد الجليل / مؤطر
Keywords: إدارة المعرفة
الأداء الوظيفي
تحسين الأداء
الكهرباء والغاز
مديرية توزيع الكهرباء والغاز
Knowledge Management
Job Performance
Improve the performance
Electricity Direction Directorate And Gas
Issue Date: 1-Jun-2022
Publisher: جامعة احمد دراية - ادرار
Abstract: تهدف هذه الدراسة إلى التعرف على دور إدارة المعرفة في تحسين الأداء الوظيفي، ولتحقيق هدف الدراسة تم الاعتماد على المنهج الوصفي وأسلوب التحليل وأداة الاستبيان لجمع البيانات، حيث تم توزيع أداة الاستبيان على مجتمع الدراسة المتمثل في إطارات وعمال مديرية توزيع الكهرباء والغاز بأدرار. إذ تم توزيع 180 استبيان واسترجاع 163 استبيان صالح للتحليل الإحصائي. وبالاعتماد على برنامج spss v 26 في تحليل استبيان الدراسة تم التوصل إلى مجموعة من النتائج أهمها أنه يوجد أثر دال إحصائياً لعمليات إدارة المعرفة على الأداء الوظيفي عند مستوى معنوية (α ≤ 0.05) مما يؤكد على أن إدارة المعرفة تساهم في تحسين الأداء الوظيفي بمديرية توزيع الكهرباء والغاز بأدرار.
This study aims to identify the role of knowledge management in improving job performance, and to achieve the goal of the study, the descriptive approach, the method of analysis, and the questionnaire tool were used to collect data. 180 questionnaires were distributed and 163 valid questionnaires were retrieved for statistical analysis. Relying on the spss v 26 program in analyzing the study questionnaire, a set of results were reached, the most important of which is that there is a statistically significant effect of knowledge management processes on job performance at a significant level (α ≤ 0.05), which confirms that knowledge management contributes to improving job performance in the Electricity Distribution Directorate And gas in Adrar.
This study aims to identify the role of knowledge management in improving job performance, and to achieve the goal of the study, the descriptive approach, the method of analysis, and the questionnaire tool were used to collect data. 180 questionnaires were distributed and 163 valid questionnaires were retrieved for statistical analysis. Relying on the spss v 26 program in analyzing the study questionnaire, a set of results were reached, the most important of which is that there is a statistically significant effect of knowledge management processes on job performance at a significant level (α ≤ 0.05), which confirms that knowledge management contributes to improving job performance in the Electricity Distribution Directorate And gas in Adrar.
Description: إدارة أعمال
URI: https://dspace.univ-adrar.edu.dz/jspui/handle/123456789/6414
Appears in Collections:Mémoires de Master

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
دور عمليات إدارة المعرفة في تحسين الأداء الوظيفي.pdf18.35 MBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.