Please use this identifier to cite or link to this item: https://dspace.univ-adrar.edu.dz/jspui/handle/123456789/6392
Title: أثرخصائص التخطيط الإستراتجـي على السلوك الريادي للعاملين
Other Titles: دراسة حالة - جامعة أدرار-
Authors: لحبيب, هواري
ابادادة, بوجمعة
ساوس, الشيخ / مؤطر
Keywords: السلوك الريادي
التخطيط الاسترتجي
المدرسة الريادية
جامعة ادرار
Pioneering behavior
strategic planning
pioneering school.term
term
University of Adrar
Issue Date: 1-Jun-2022
Publisher: جامعة احمد دراية - ادرار
Abstract: تهدف الدراسة الى بيان اثر خصائص التخطيط الاستراتجي على السلوك الريادي للعاملين بجامعة ادرار،وتم استخدام المنهج الوصفي التحليلي ،والاستبانة كاداة رئيسة لجمع البيانات ،ومجتمع المستهدف تمثل في عمال جامعة ادرار والبالغ عددهم (593) عاملا،حيث تم توزيع (154) استبانة على عينة الدراسة ، تم استخدام تحليل المسار بطريقة المربعات الصغرى الجزئية باستخدم حزمة PLSPMعلى برنامج R لمعالجة البيانات ، وقد استقرت الدراسة على مجموعة من النتائج اهمها:يوجد اثر ذو دلالة احصائية لخصائص التخطيط الاستراتجي على السلوك الريادي للعاملين بابعاده مجتمعة في جامعة احمد دراية عند مستوى دلالة (0.05≥α ) ،وخلصت الدراسة لعدة توصيات اهمها: قيام جامعة احمد دراية بادرار بتبني المدخل الريادي) المدرسة الريادية) منهج وأسلوبا في عملية التخطيط الاستراتيجي وربط مخرجات هذه المدرسة بسلوكيات العاملين فيه لتعزيز وتحسين مستويات الأداء على المدى البعيد.
The study aims to show the impact of strategic planning characteristics on the pioneering behavior of employees at the University of Adrar, and the analytical descriptive approach was used as a leading tool for data collection, and the target community was represented in the 593 workers of the University of Adrar, where (154) questionnaires were distributed on the sample of the study, the path analysis was used in a micro-square method by using the PLSPM package on the R data processing program, and the study settled on a set of results, the most important of which was: There is a statistically significant impact of the characteristics of strategic planning on the pioneering behavior of workers combined at the University of Ahmed know-how at the level of significance (0.05≥α), and the study concluded with several recommendations, the most important of which is: the University of Ahmed know-how to adopt the leading entrance) the leading school) curriculum and method in the process of strategic planning and linking the outcomes of this school to the behaviors of its employees to enhance and improve performance levels in the long run.
Description: إدارة أعمال
URI: https://dspace.univ-adrar.edu.dz/jspui/handle/123456789/6392
Appears in Collections:Mémoires de Master



Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.