Please use this identifier to cite or link to this item:
https://dspace.univ-adrar.edu.dz/jspui/handle/123456789/6383
Title: | إستراتيجية الخرائط الذهنية ودورها في تعليم قواعد اللغة العربية |
Other Titles: | (السنة الخامسة متوسط) أنموذجا |
Authors: | بلبالي, فاطيمة السوداني, زينب بن خويا, إدريس / مؤطر |
Keywords: | الإستراتيجية الخرائط الذهنية تعليم قواعد اللغة العربية strategy mental maps teaching Arabic grammar |
Issue Date: | 16-May-2022 |
Publisher: | جامعة احمد دراية - ادرار |
Abstract: | ثمة كبيرة تهدف إلى تنمية القدرات الذهنية من أجل التفكير العلمي السليم عند المتعلم،كما تساهم في استيعاب المعلومة واستحداثها وزيادة نسبة تذكرها ومن بين أهم هذه الطرائق الذهنية والتي أساسها ناتج عن جملة من أبحاث الدماغ ، حيث أنها تحاكي عمل العقل وقدرته على ربط مجموعة من المعلومات ، واستثمار الخريطة الذهنية كاستراتيجية تعليم القواعد اللغة العربية لتلاميذ السنة الأولى المتوسط بشكل عملي ووظيفي ، يعين على فهم المادة وتنظيم مختلف المعارف للظواهر اللغوية تنظيما متقنا،باعتبار أن المادة هي الركيزة التي تمكن المتعلم من الاستعمال والممارسة السليمة للغة العربية . There is a great goal that aims to develop the mental abilities for sound scientific thinking of the learner, and it also contributes to the assimilation of information and its creation and increasing the percentage of remembering it. And investing the mental map as a strategy for teaching Arabic grammar for first-year intermediate students in a practical and functional way, helps to understand the material and organize the various knowledge of linguistic phenomena in an elaborate organization, considering that the material is the pillar that enables the learner to use and practice the proper practice of the Arabic language. |
Description: | تعليمية اللغات |
URI: | https://dspace.univ-adrar.edu.dz/jspui/handle/123456789/6383 |
Appears in Collections: | Mémoires de Master |
Files in This Item:
File | Description | Size | Format | |
---|---|---|---|---|
إستراتيجية الخرائط الذهنية ودورها في تعليم قواعد اللغة العربية.pdf | 1.59 MB | Adobe PDF | View/Open |
Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.