Please use this identifier to cite or link to this item: https://dspace.univ-adrar.edu.dz/jspui/handle/123456789/6363
Full metadata record
DC FieldValueLanguage
dc.contributor.authorبهوطي, المولات-
dc.contributor.authorكشناوي, رقية-
dc.contributor.authorصنباوي, كريمة / مؤطر-
dc.date.accessioned2022-06-06T07:37:44Z-
dc.date.available2022-06-06T07:37:44Z-
dc.date.issued2022-05-16-
dc.identifier.urihttps://dspace.univ-adrar.edu.dz/jspui/handle/123456789/6363-
dc.descriptionادب جزائريen_US
dc.description.abstractمن بــين الظواهر الأدبية التي شغلت حيزاً كبيراً في النقد العربي الحديث والمعاصــــر نجد ظاهرة تداخـــل الأجناس الأدبية؛ إذ كانت ولا تزال من أهم القضايا النقدية التي اهتم بها الباحثون والنقاد، ولما وجد الشاعر نفسه مقيداً ضمن جنس واحد ومنحصراً في تقنياته، حاول التمرد على نظرية نقاء الجنس، فلجأ إلى التحرر من القيود التي منعته من التعبير عن خلجات نفسه وثورات أفكاره وعرض قضاياه، ومن تم فالشاعر الجزائري لم تخل قصائده من هذا التفاعل الأجناسي، فقد أنصت للأغنية والحكاية الشعبية وحتى القصص على اختلاف أنواعها وأحسن تذوقها ووظفها في أشعاره،كما تأثر بالبطولات والشخصيات والأحداث والصراعات المسرحية والسينمائية، وتأثر بالآداب الغربية منذ الحضارة الإغريقية إلى يومنا هذا وأحسن توظيفها وتقمص شخصياتها وسرد أحداثها وأعاجيبها، ونقل الدهشة والحيرة للمتلقي ، ولم يقتصر على هذه الأجناس بل أعد بشعره خطبا أقنع بها مخاطبيه وأفحم بها معاديه وأرشد مستنجديه، كما راسل واستنجد بمواليه ورثا محبيه. وكان الشاعر الجزائري لا يقاوم فتنة اللمحات السردية في شعره، فتجلى السرد القصصي في شعرنا الجزائري القديم والحديث والمعاصر، كونه أحد أهم أساليب تصوير الواقع وتفاصيله، فوقفنا عند قصائد الشاعرين بكر بن حماد وأبي القاسم سعد الله في ديوانيهما، وحقق بذلك كله تداخلاً بديعاً وأدباً رفيعاً، فما هي أهم الأشكال الشعرية الجزائرية القديمة والحديثة التي مثلت هذا التداخل، ثم كيف تجلى السرد القصصي لدى بكر بن حماد وأبي القاسم سعد الله؟en_US
dc.description.abstractAmong the literary phenomena that occupied a large space in modern and contemporary Arab criticism, we find the phenomenon of overlapping literary genres; It was and still is one of the most important monetary issues that researchers and critics have been interested in. And when the poet found himself restricted within one sex and confined to his techniques, he tried to rebel against the theory of sexual purity, so he resorted to liberation from restrictions that prevented him from expressing his moods and revolutions of ideas and presenting his issues. Hence, the Algerian poet was not free from this sexual interaction in his poems. He listened to the song, the folk tale, and even the stories of all kinds. He was influenced by Western literature from the Greek civilization to the present day, and he made better use of it, imitating its characters, recounting its events and its wonders, and conveying surprise and confusion to the recipient, He also contacted and sought help from his loyalists and inherited his lovers. The Algerian poet was irresistible to the temptation of the narrative glimpses in his poetry, so the storytelling was evident in our ancient, modern and contemporary Algerian poetry, being one of the most important methods of depicting reality and its details. So, what are the most important ancient and modern Algerian poetic forms that represented this overlap, then how was the storytelling of Bakr bin Hammad and Abu Al-Qasim Saad Allah manifested?
dc.publisherجامعة احمد دراية - ادرارen_US
dc.subjectالأجناس الأدبيةen_US
dc.subjectالتداخل الأجناسيen_US
dc.subjectالسرد القصصيen_US
dc.subjectliterary genresen_US
dc.subjectinter-ethnicityen_US
dc.subjectstorytellingen_US
dc.titleتداخل الأجناس الأدبية في الشعر الجزائري ما بين القديم والحديث والمعاصرen_US
dc.title.alternativeالسرد القصصي بكر بن حماد التاهرتي وأبي القاسم سعد الله أنموذجينen_US
dc.typeThesisen_US
Appears in Collections:Mémoires de Master



Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.