Please use this identifier to cite or link to this item: https://dspace.univ-adrar.edu.dz/jspui/handle/123456789/6205
Full metadata record
DC FieldValueLanguage
dc.contributor.authorمعمري, ايمان
dc.contributor.authorعلالي, فتيحة / مؤطر
dc.date.accessioned2022-01-31T14:38:05Z
dc.date.available2022-01-31T14:38:05Z
dc.date.issued2022-06-06
dc.identifier.urihttps://dspace.univ-adrar.edu.dz/jspui/handle/123456789/6205
dc.descriptionتخصص مقاولاتيةen_US
dc.description.abstractتهدف هذه الدراسة إلى إبراز اثر راس مال العلاقات في الاداء الريادي لعينة من المؤسسات الصغيرة و المتوسطة بالجنوب الغربي الجزائري، حيث عمد الجانب التطبيقي لمعرفة هذا الأثر من خلال تحليل ابعاد راس مال العلاقات (كمتغير مستقل) على الاداء الريادي (كمتغير تابع ) بالاعتماد على منهجية النمذجة بالمربعات الصغرى الجزئية حيث بلغ مجتمع الدراسة 2500 مؤسسة نشطة في ثلاث ولايات ( بشار، ادرار، تندوف) ،تم توزيع350 استمارة واسترجاع 330 وبعد الفرز كان عدد الاستمارات القابلة لدراسة 318. وقد توصلت نتائج الدراسة بعد المعالجة الإحصائية باستخدام برنامج (Smart PLS) الى وجود أثر قوي لأبعاد راس مال العلاقات في تحسين الاداء الريادي للمؤسسات الصغيرة والمتوسطة.en_US
dc.description.abstractThis study aims to highlight the impact of relationship capital on the entrepreneurial performance of a sample of small and medium-sized enterprises in the southwest of Algeria, where the applied side sought to know this effect by analyzing the dimensions of relationship capital (as an independent variable) on the entrepreneurial performance (as a dependent variable) based on the methodology Partial least squares modeling, where the study population reached 2500 active institutions in three states (Bachar, Adrar, Tindouf), 350 forms were distributed and 330 were retrieved, and after sorting, the number of forms that could be studied was 318. The results of the study, after statistical treatment using the (Smart PLS) program, revealed a strong impact of the dimensions of relationship capital in improving the entrepreneurial performance of small and medium enterprises.
dc.publisherجامعة احمد دراية - ادرارen_US
dc.subjectمقاولاتيةen_US
dc.subjectراس مال العلاقاتen_US
dc.subjectالاداء الرياديen_US
dc.subjectالنمذجة بالمربعات الصغرى الجزئيةen_US
dc.subjectالمؤسسات الصغيرة والمتوسطةen_US
dc.subjectrelationship capitalen_US
dc.subjectentrepreneurial performanceen_US
dc.subjectsmall and medium enterprisesen_US
dc.subjectthe methodology Partial least squares modelingen_US
dc.titleاثر رأس مال العلاقات في تحسين الأداء الرياديen_US
dc.title.alternativeدراسة عينة من المؤسسات الصغيرة والمتوسطة بالجنوب الغربي الجزائرen_US
dc.typeThesisen_US
Appears in Collections:Thèses de Doctorat

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
اثر رأس مال العلاقات في تحسين الأداء الريادي.pdf2.61 MBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.