Please use this identifier to cite or link to this item: https://dspace.univ-adrar.edu.dz/jspui/handle/123456789/6172
Title: تأثير التفاعل الصفي على التأخر الدراسي على تلاميذ السنة الخامسة ابتدائي في اللغة الفرنسية
Other Titles: دراسة ميدانية لأربع حالات بابتدائية "انتفاضة حاسي صاكة حي قراوي" ـ أدرار
Authors: مهلالي, اكرام
صدوق, سمية
زرزورة, عبيد / مؤطر
Keywords: التفاعل الصفي
التأخر الدراسي
اللغة الفرنسية
interaction de classe
Retards scolaires
Langue française
class interaction
School delays
French language
Issue Date: 10-Jun-2021
Publisher: جامعة أحمد دراية – أدرار
Abstract: هدفت الدراسة للتعرف على مدى تأثير التفاعل الصفي على التأخر الدراسي وكذلك تسليط الضوء على مشكلة التأخر الدراسي في مادة اللغة الفرنسية والتي تعتبر مشكلة تؤرق المدرسة الجزائرية كما هدفت الدراسة للكشف عن الاسباب التي وراء تأخر التلاميذ في مادة اللغة الفرنسية. كما اعتمدنا على منهج دراسة حالة فهو الأنسب للكشف عن جوانب دراستنا واعتمدنا على عينة متكونة من 4 حالات يدرسون بابتدائية انتفاضة حاسي صاكة حي قراوي بولاية ادرار قسمي "ا" و "ب" واعتمدنا على الادوات التالية: ملاحظة ؛مقابلة؛ والجلسات التتبعية.
L'étude visait à identifier l'impact de l'interaction en classe sur le retard scolaire, ainsi qu' à faire la lumière sur le problème du retarde scolaire en langue française, qui est un problème l'école algérienne retarde dans la langue française Nous nous sommes également appuyés sur une approche d'étude de cas ,qui est la plus appropriée pour rèvèler les aspects de notre étude Nous nous sommes appuyés sur un échantillon de 4 cas étudiant à l' ècole primaire hassi saka intifada, district de Graoui ,dans l'états d' Adrar, sections "A" et "B" et nous nous sommes appuyés sur les outils suivant Notre l'entretien et des séances de suivi
The study aimed to identify the impact of classroom interaction on academic delay, as well as to shed light on the problem of academic delay in the French language, which is a problem that troubles the Algerian school. The study also aimed to reveal the reasons behind students' delay in the French language. We also relied on a case study approach, which is the most appropriate to reveal the aspects of our study. We relied on a sample of 4 cases studying at the Hassi Saka Intifada elementary school ,Graoui district, in the state of Adrar, sections “A” and “B” and we relied on the following tools: note interview and follow-up sessions.
Description: علم النفس المدرسي
URI: https://dspace.univ-adrar.edu.dz/jspui/handle/123456789/6172
Appears in Collections:Mémoires de Master

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
.تأثير التفاعل الصفي على التأخر الدراسي.pdf2.42 MBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.