Please use this identifier to cite or link to this item: https://dspace.univ-adrar.edu.dz/jspui/handle/123456789/6154
Full metadata record
DC FieldValueLanguage
dc.contributor.authorجعفري, عبد القادر
dc.contributor.authorهداجي, عبد الجليل / مؤطر
dc.date.accessioned2022-01-25T14:10:53Z
dc.date.available2022-01-25T14:10:53Z
dc.date.issued2021-06-05
dc.identifier.urihttps://dspace.univ-adrar.edu.dz/jspui/handle/123456789/6154
dc.descriptionتخصص: إدارة أعمالen_US
dc.description.abstractيهدف البحث الحالي إلى استكشاف دور المعرفة الإلكترونية في تحسين جودة البحث العلمي من خلال المقدرات الجوهرية، ومعرفة حجم الأثر المباشر وغير المباشر للمعرفة الإلكترونية على جودة البحث العلمي من خلال المقدرات الجوهرية. تم تطبيق الدراسة على منصة المجلات العلمية الجزائرية (ASJP) استناداً إلى وجهة نظر الباحثين بجامعة أدرار، وكانت العينة عشوائية ممثلة في (296) باحث، بناء على جدول مورغان (N = 975)، وفي اختيارها عن طريق الحاسوب. كانت أداة الدراسة استبيان إلكتروني تم استخلاصه من الأدبيات والدراسات السابقة، وتكون الاستبيان من (50) فقرة ذات نهايات مغلقة، لتقييم (10) أبعاد، تم التأكد من صحتها من قبل محكمين، بالإضافة إلى مقياس متوسط التباين المستخرج (AVE)، وإلى موثوقيتها بواسطة استخدام الثبات المركب (CR)، واختبار (KMO / MSA) للتأكد من كفاية حجم العينة وعن طريق حساب معامل مارديا (Mardia's Coefficient) لاختبار الاعتدالية، والى باقي المقاييس الإحصائية الوصفية والاستدلالية بالاعتماد على برامج ((Excel, SPSS, AMOS. في تحليل البيانات. تشير النتائج إلى أن الوسط الحسابي لإجابات العينة المتعلقة بمتغيرات الدراسة جاءت متقاربة وذات مستوى متوسط من الأهمية، كما أظهرت تأثير كبير غير مباشر للمعرفة الإلكترونية على جودة البحث العلمي من خلال المقدرات الجوهرية، وهو ما يفسر النسبة العالية التي بلغت (84 %) من المتغيرات التي تطرأ على جودة البحث العلمي.en_US
dc.description.abstractThe current research aims to explore the role of electronic knowledge in improving the quality of scientific research through Core Competencies, and to know the size of the direct and indirect impact of electronic knowledge on the quality of scientific research through core Competencies. The study was applied to the Algerian Scientific Journals platform (ASJP) based on the viewpoint of researchers at the University of Adrar, and the sample was randomly represented by (296) researchers, based on Morgan's table (N = 975), and selected by computer. The study tool was an electronic questionnaire that was extracted from the literature and previous studies, and it consisted of (50) closed-ended paragraphs, to assess (10) dimensions, the validity of which was confirmed by arbitrators, in addition to the Average variance extracted scale (AVE), and to its reliability by using the Composite Reliability (CR), and my test (KMO / MSA) to ensure the adequacy of the sample size and by calculating the Mardia's Coefficient to test for moderation, and to the rest of the descriptive and inferential statistical measures based on (Excel, SPSS, AMOS) programs in data analysis. The results indicate that the arithmetic mean of the sample answers related to the study variables was close and of a medium level of importance, and also showed a significant indirect effect of electronic knowledge on the quality of scientific research through core competencies, which explains the high percentage of (84%) of the variables that the quality of scientific research.
dc.language.isofren_US
dc.publisherجامعة أحمد دراية – أدرارen_US
dc.subjectالمعرفة الإلكترونيةen_US
dc.subjectالمقدرات الجوهريةen_US
dc.subjectجودة البحث العلميen_US
dc.subjectإدارة أعمالen_US
dc.subjectelectronic knowledgeen_US
dc.subjectCore Competenciesen_US
dc.subjectquality of scientific researchen_US
dc.titleدور المعرفة الإلكترونية في تحسين جودة البحث العلمي من خلال المقدرات الجوهريةen_US
dc.title.alternativeدراسة حالة منصة المجلات العلمية الجزائرية (ASJP) من وجهة نظر الباحثين بجامعة أدرار
dc.typeThesisen_US
Appears in Collections:Thèses de Doctorat



Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.