Please use this identifier to cite or link to this item: https://dspace.univ-adrar.edu.dz/jspui/handle/123456789/6137
Title: ترقية الموظف العام فـــــــي التشريع الجزائري
Authors: حدراوي, اكرام
بوكميش, لعلى / مؤطر
Keywords: الموظف العام
ترقية الموظف العام
الترقية
التشريع الجزائري
public servant
public servant promotion
Algerian legislation
Issue Date: 25-Jun-2021
Publisher: جامعة احمد دراية - ادرار
Abstract: هدفت هذه الدراسة الى بحث ودراسة موضوع ترقية الموظف العام في التشريع الجزائري والذي يعتبر من اهم المواضيع التي تخص الموظف العام والإدارة ، لما لهذا النظام من اهمية للموظف العام والإدارة وذلك بالاعتماد على المنهج التحليلي من خلال تحليل اهم المعايير والمبادئ التي يمر بها الموظف العام خلال نظام الترقية . حيث انه بعد جمع المادة العلمية وتحليلها وتفحص المواد القانونية التي نصت على الترقية توصلت الدراسة الى اهم النتائج التالية: • اولى المشرع الجزائري موضوع الترقية اهمية بالغة بسبب الوعي بالأثر الايجابي الذي تتركه الترقية في نفسية الموظفين الحاليين في المؤسسة مما جعل المشرع الجزائري يعتمد في تصنيفه لأنواع الترقية على معيار الكفاءة والأقدمية يحققه معا نظرا لما يحققه هذا المعيار من مزايا الادارة العمومية. • أن نظام الترقية يعتبر من الانظمة التي تخدم طموحات الادارة وأفرادها. • أن الترقية لها اثر معنوي ومادي بليغ في نفسية الموظفين وفي مسارهم المهني من جهة ويعود أثرها على الادارة بالمنفعة والتطور والازدهار . وعلى ضوء النتائج المتوصل اليها قدمت الدراسة جملة من التوصيات ابرزها ما يلي: • نوصي بالاهتمام الواسع بالموظف المراد ترقيته وذلك بتكوينه وتدريبه لوضع الرجل المناسب في المكان المناسب. • شرح اجراءات الترقية لكافة الموظفين. • اعلان برامج ترقية لكافة الموظفين . • المعيار الانسب للترقية هو معيار الكفاءة للترقية في الرتبة الاعلى مباشرة، لأنها تعطي تنافسية كبيرة بين الموظفين في البحث عن الشهادات العليا وكذا ابتكار عمليات جديدة في العمل.
This study aimed to research and study the issue of promoting the public employee in the Algerian legislation, which is considered one of the most important topics that pertain to the public employee and the administration, because this system is of importance to the public employee and the administration, by relying on the analytical approach by analyzing the most important standards and principles that the public employee passes through the system upgrade. After collecting and analyzing the scientific material and examining the legal materials that stipulated the promotion, the study reached the following most important results: • The Algerian legislator attached great importance to the issue of promotion because of the awareness of the positive impact that promotion leaves on the psyche of the current employees in the institution, which made the Algerian legislator rely, in his classification of the types of promotion, on the criterion of efficiency and seniority, which he achieves together due to the benefits of this standard of public administration. • The promotion system is one of the systems that serve the aspirations of the administration and its members. • Promotion has a significant moral and material impact on the psyche of employees and their career path on the one hand, and its impact on management is due to benefit, development and prosperity. In light of the findings, the study made a number of recommendations, the most prominent of which are the following: • We recommend giving extensive attention to the employee to be promoted by training him to put the right man in the right place. • Explanation of promotion procedures for all employees. • Announcing promotion programs for all employees. • The most appropriate criterion for promotion is the efficiency criterion for promotion to a higher rank directly, because it gives great competition among employees in the search for higher degrees as well as the innovation of new processes at work.
Description: قانون إداري
URI: https://dspace.univ-adrar.edu.dz/jspui/handle/123456789/6137
Appears in Collections:Mémoires de Master

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
ترقية الموظف العام في التشريع الجزائري.pdf1.71 MBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.