Please use this identifier to cite or link to this item: https://dspace.univ-adrar.edu.dz/jspui/handle/123456789/6098
Full metadata record
DC FieldValueLanguage
dc.contributor.authorعبد الرحيم, خولة
dc.contributor.authorدادو, مويمة
dc.contributor.authorمصطفاوي, سفيان / مؤطر
dc.date.accessioned2022-01-23T14:05:07Z
dc.date.available2022-01-23T14:05:07Z
dc.date.issued2021-06-04
dc.identifier.urihttps://dspace.univ-adrar.edu.dz/jspui/handle/123456789/6098
dc.descriptionادارة الاعمالen_US
dc.description.abstractهدفت الدراسة بشكل رئيسي الى دراسة تأثير الذكاء العاطفي على جودة اتخاذ القرار في مؤسسة سونلغاز-ادرار بالإضافة الى التعرف على مختلف ابعاد الذكاء العاطفي وعلاقته بالمتغيرات الديمغرافية ،حيث اجريت هذه الدراسة باستخدام نموذج جولمان للذكاء العاطفي و تم اعتماد منهج الوصفي التحليلي بالإضافة الى استخدام برنامج spss كأداة لتحليل البيانات والاستبانة كأداة لاستطلاع على اراء العينة والتي تمثلت في الاداريين بمؤسسة سونلغاز حيث بلغ عددهم 440 اداري الذي يمثل مجتمع الدراسة تم توزيع 100 استبانة كعينة استردت منها 75 استبانة كما اظهرت الدراسة وجود تأثير ذو دلالة احصائية بين الذكاء العاطفي وجودة اتخاذ القرار لدى مؤسسة سونلغاز عند مستوى معنوية 0.05≥a، عدم وجود فروقات ذات دلالة احصائية في اراء العينة حول الذكاء العاطفي تعزى للمتغيرات الديمغرافية( الجنس –العمر –المستوى التعليمي- المستوى الوظيفي ),عدم وجود فروقات ذات دلالة احصائية في اراء العينة حول اتخاذ القرار تعزى للمتغيرات الديمغرافية( الجنس –العمر –المستوى التعليمي- المستوى الوظيفي ).كما اوصت بمجوعة من التوصيات كما اوصت بمجوعة من التوصيات ضرورة تحديد مزايا كل بديل من البدائل المتاحة قبل اتخاذ القرار. الاهتمام بمفهوم ابعاد الذكاء العاطفي لدى مؤسسة سونلغاز من خلال إقامة ندوات وحملات توضح أهمية هدا المفهوم داخل العملen_US
dc.description.abstractThe study mainly aimed to study the effect beteween emotional intelligence and the quality of decision making in the sonelgaze-adrar fondation, in addition to identifying various dimensions of emotional intelligence and its Relationship to demographice variables were This study was coundicated using the Goleman model emotional intelligence and descriptive analytical approach was adopted, in addition to using the spss programme as a tool of data analysis and the questionnaire as a tool for reconnaissance on the opinions of the sample,which was represented by the administrators. In sonelgaz corporation, where their number reached 440 administrators, which represents the study community, 100 questionnaires were distributed as a Sample, which retrieved 75 emotional intelligence due to demographic variables( gender, Age, standard of living, occupational level),There are no statistically significant differences in the sample's opinions about decision-making due to demographic variables (gender, Age, standard of living, and occupational level) it necessary todetermine the the advantages of each of theavailble alternatives before a making dicision .paying attentions to the concepte of dimension of emotional intelligence with in the sonelaze foundtion through houlding seminars and campaing that explain the importance of this concept with in the work.
dc.publisherجامعة أحمد دراية – أدرارen_US
dc.subjectالذكاء العاطفيen_US
dc.subjectاتخاذ القرارen_US
dc.subjectemotional intelligenceen_US
dc.subjectmaking decisionen_US
dc.titleتأثير الذكاء العاطفي على جودة اتخاذ القرارen_US
dc.title.alternativeدراسة حالة/ شركة الكهرباء والغازen_US
dc.typeThesisen_US
Appears in Collections:Mémoires de Master

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
تأثير الذكاء العاطفي على جودة اتخاذ القرار.pdf3.1 MBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.