Please use this identifier to cite or link to this item: https://dspace.univ-adrar.edu.dz/jspui/handle/123456789/6084
Full metadata record
DC FieldValueLanguage
dc.contributor.authorهقاري, نوال
dc.contributor.authorاعراب, علي / مؤطر
dc.date.accessioned2022-01-23T10:33:59Z
dc.date.available2022-01-23T10:33:59Z
dc.date.issued2020
dc.identifier.urihttps://dspace.univ-adrar.edu.dz/jspui/handle/123456789/6084
dc.descriptionتخصص علم الاجتماع التربيةen_US
dc.description.abstractهدفت الدراسة إلى معرفة التكفل البيداغوجي لذوي الاحتياجات الخاصة وكانت الدراسة الميدانية لفئة فتناولنا أربعة فصول منها ثلاثة للجانب النظري والفصل الرابع للجانب التطبيقي واحتوى الفصل الأول كمدخل لدراسة و الفصل الثاني التكفل البيداغوجي و الفصل الثالث الإعاقة السمعية و منهج دراسة الحالة مع الحالتين مقبلتان على شهادة امتحان التعليم المتوسط ومن خلال هذه الدراسة تبين أنه لا يوجد التكفل البيداغوجي بشكل الجيد ويتناسب مع هذه الفئة من خلال الأدوات المستعملة في الدراسة المقابلات مع الحالتان ، و الملاحظة من خلال الحضور فترات الدروس المقدمة لهم ومقابلات الاستطلاعية مع الأساتذة و البيداغوجية حول موضوع الدراسة.en_US
dc.description.abstractThe study aimed to know the pedagogical care for people with special needs. The field study was for a group, so we dealt with four chapters, including three for the theoretical side, and the fourth for the practical side. The first chapter included as an introduction to the study, the second chapter was pedagogical care, and the third chapter was hearing impairment and the case study approach with the two cases coming to the education exam certificate. The average and through this study it was found that there is no pedagogical care in a good way and commensurate with this category through the tools used in the study, the interviews with the two cases, and the observation through the attendance periods of the lessons provided to them and the exploratory interviews with the pedagogical professors on the subject of the study.
dc.publisherجامعة احمد دراية -ادرارen_US
dc.subjectالمعاقين سمعياen_US
dc.subjectالبيداغوجيةen_US
dc.subjectالسيكولوجيةen_US
dc.subjectالسيسيولوجيen_US
dc.subjectعلم الاجتماع التربويen_US
dc.subjectthe hearing impaired, pedagogy, psychology, sociologyen_US
dc.titleالرعاية البيداغوجية لذوي الإحتياجات الخاصة دراسة ميدانية بمدرسة الصم البكم الاطفال (المعاقين سمعيا) بولاية أدرارen_US
dc.typeThesisen_US
Appears in Collections:Mémoires de Master

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
الرعاية البيداغوجية لذوي الإحتياجات الخاصة.pdf12.72 MBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.