Please use this identifier to cite or link to this item: https://dspace.univ-adrar.edu.dz/jspui/handle/123456789/6077
Title: الإبتكار في التكنولوجيا المالية و دوره في تحقيق الميزة التنافسية
Other Titles: دراسة ميدانية ببنك الفلاحة و التنمية الريفية BADR * أدرار
Authors: جوان, نعيمة
مرسلي, عائشة ريم
يحياوي, عبد القادر / مؤطر
Keywords: الابتكار
الابتكار في التكنولوجيا المالية
التكنولوجيا المالية
الميزة التنافسية
بنك الفلاحة و التنمية الريفية
Innovation
Innovation in Financial Technology
Financial Technology
competitive advantage
Agriculture bank and rural development
Issue Date: 15-Jun-2021
Publisher: جامعة أحمد دراية – أدرار
Abstract: تهدف هذه الدراسة إلى معرفة مستوى الابتكار في التكنولوجيا المالية و دوره في تحقيق الميزة التنافسية لبنك الفلاحة و التنمية الريفية BADR ، حيث تكون مجتمع الدراسة من جميع الأفراد العاملين بالمؤسسة محل الدراسة وتم اختيار عينة بحجم 52 عامل. وبهدف تحليل البيانات تم توزيع استبيان(أداة الدراسة) على العينة، وتم اختبار الفرضيات بواسطة البرنامج الإحصائي spss لتحليل البيانات وتم استرداد و دراسة 45 استبيان بنسبة 86.66% من الاستبيانات الموزعة . وقد توصلت الدراسة إلى عدة نتائج منها: تبني لبنك الفلاحة و التنمية الريفية BADR بدرجة متوسطة لكل من الابتكار في التكنولوجيا المالية و مستوى الميزة التنافسية،.وكذلك وجود علاقة أثر ذات دلالة إحصائية بين الابتكار في التكنولوجيا المالية والميزة التنافسية في المؤسسة محل الدراسة فسرت بمعامل ارتباط قوي شبه تام. وقد توصلت الدراسة الى ضرورة استمرار بنك الفلاحة و التنمية الريفية BADR بتبني وتطوير مفهوم الابتكار في التكنولوجيا المالية والاهتمام بالمتطلبات الخاصة بذلك من اجل تنمية الميزة التنافسية و تحقيق الريادة.
This study aims to know the level of innovation in financial technology and its role in achieving the competitive advantage of badr, where the study community is of all the individuals working in the institution in question and a sample of 52 workers was selected. In order to analyze the data, the survey (study tool) was distributed to the sample, the hypotheses were tested by the statistical program spss for data analysis and 45 questionnaires were recovered and studied with 86.66% of the questionnaires distributed. The study has reached several conclusions, including: the adoption of badr bank to a medium degree for both innovation in financial technology and the level of competitive advantage, as well as the existence of a statistically significant impact relationship between innovation in financial technology and the competitive advantage in the institution in question interpreted as a strong and near-perfect correlation factor. The study found that badr should continue to adopt and develop the concept of innovation in financial technology and pay attention to its requirements in order to develop competitive advantage and achieve leadership.
Description: إدارة الأعمال
URI: https://dspace.univ-adrar.edu.dz/jspui/handle/123456789/6077
Appears in Collections:Mémoires de Master



Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.