Please use this identifier to cite or link to this item: https://dspace.univ-adrar.edu.dz/jspui/handle/123456789/6042
Title: المسؤولية الاجتماعية ودورها في تحقيق الميزة التنافسية لمنظمات الأعمال
Other Titles: دراسة ميدانية في بعض منظمات الأعمال في ولاية " أدرار "
Authors: كيلاوي, فاطيمة
مقاوم, نور الهدى
بن الشريف, مبروكة / مؤطر
Keywords: المسؤولية الإجتماعية
الميزة التنافسية
منظمات الأعمال
التكلفة
الإستجابة
الجودة
الإبداع
السمعة
Social responsibility
competitive advantage
business organizations
cost
responsiveness
quality
creativity
reputation
Issue Date: 10-Jun-2021
Publisher: جامعة أحمد دراية – أدرار
Abstract: هدفت هذه الدراسة إلى التعرف على دور المسؤولية الإجتماعية في تحقيق الميزة التنافسية لمنظمات الإعمال, من خلال تبيان مفهوم المسؤولية الإجتماعية والتعريف بأهم وظائفها , ومفهوم الميزة التنافسية والتعريف بمصادرها وأنواعها, وإبراز العلاقة فيما بينهما هذا في ما يخص الجانب النظري أما الجانب التطبيقي ولتحقيق أهداف الدراسة تم الإعتماد على إستبانة لغرض جمع البيانات من أفراد العينة, بلغ تعدادها ( 63) مفردة , وتم إستخدام برنامج (spss ) الإحصائي للعلوم الإجتماعية لتحليل بيانات الإستبانة بمختلف الإختبارات كالمتوسط الحسابي والإنحراف المعياري ومعامل الإرتباط وغيرها من الإختبارات , وقد توصلت الدراسة إلى أن هنالك دور إيجابياً للمسؤولية الاجتماعية في تحقيق الميزة التنافسية لمنظمات الاعمال , كما توصلت الدراسة إلى وجود أثر ذو دلالة إحصائية لتبني المسؤولية الاجتماعية من طرف المنظمات الاقتصادية بولاية أدرار في تحقيق الميزة التنافسية لكل من البعد ( التكلفة , الاستجابة , الجودة , الإبداع , السمعة ) , كما توصلت إلى مجموعة من التوصيات أهمها : ضرورة العمل على نشر وتدعيم فكرة المسؤولية الإجتماعية للمنظمة وإلى ضرورة إنشاء قسم مخصص بإدارة المسؤولية الاجتماعية
This study aimed to identify the role of social responsibility in achieving the competitive advantageof business organizations by clarifying the concept of social responsibility and introducing its most important functions and the concept of comtpetitive advantage and definig its sources and types and highlighting the relationship between them with regard to the theoretical aspect, while the practical aspect and to achieve the objectives of the study was relied on a questionnaire For the purpose of collecting data from (63) individuals in the sample, the statistical program (spss) for the social sciences was used to analyze the questionnaire data in various teste such as arithmetic mean standard deviation,coorelation coefficient and other teste, and The study concluded that there positive role for social responsibility in achieving the competitive advantage of business organizations The study also concleded that there is a sataisticially significant impact of social responsibility on the part of economic organizations in the state of Adrar in aghieving the competitive advantage for each dimension(cost , response, quality, creativity, reputation). The social responsibility of organization and the need to establish a dedicated department Managing Social Responsibility.
Description: مالية المؤسسة
URI: https://dspace.univ-adrar.edu.dz/jspui/handle/123456789/6042
Appears in Collections:Mémoires de Master



Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.