Please use this identifier to cite or link to this item: https://dspace.univ-adrar.edu.dz/jspui/handle/123456789/6040
Title: الرقابة على التمكين ودورها في تحسين اداء المؤسسة المالية
Other Titles: دراسة حالة بعض المؤسسات المالية والاقتصادية عبد القادر بادرار
Authors: سليماني, كلثوم
قادري, فاطمة
مهداوي, زينب / مؤطر
Issue Date: 10-Jun-2021
Publisher: جامعة أحمد دراية – أدرار
Abstract: الرقابة على التمكين ودورها في تحسين اداء المؤسسة المالية دراسة ميدانية :"بعض المؤسسات المالية والاقتصادية بادرار" سعت هده الدراسة الى تحديد الرقابة على التمكين ودورها في تحسين اداء المؤسسة المالية لبعض المؤسسات المالية والاقتصادية ادارار، وقد تحددت الرقابة على التمكين بإبعادها الخمسة المتمثلة في (،تفويض السلطة، فرق العمل،المشاركة ، التدريب، التحفيز والتشجيع،الالتزام )، ولتحقيق اهداف الدراسة تم اعتماد استبانه لغرض جمع البيانات من أفراد العينة ،وبلغ عددها (34)،مفردة،وتم استخدام برنامج (Spss)،الإحصائية للعلوم الاجتماعية الحسابية لتحليل بيانات الاستبانة، بمختلف العبارات كالمتوسط الحسابي والانحراف المعياري ،معامل الارتباط وغيرها من الاختبارات، وقد توصلت الدراسة الى مجموعة من النتائج كان من ابرزها : 1. يتبنى بعض المؤسسات المالية سياسة الرقابة على التمكين من خلال وجهة نظر العاملين بها 2. ارتفاع مستوى تحقق جودة الاداء بالمؤسسات المالية. 3. وجود علاقة ارتباط طردية قوية ذات دلالة معنوية بين سياسة الرقابة على التمكين بإبعادها مجتمعة وتحقيق جودة ادا ء بمختلف أبعادها في المؤسسات المالية. 4. وجود فروق في مستوي الرقابة على التمكين بالمؤسسات المالية تعزي الى المستوى الوظيفي. وكدالك فروق في مستوى تحقيق جودة اداء تعزى الى العمر ويشتركان في وجود فروقات تعزى الى المتغيرين المتمثلة في: المؤهل العلمي سنوات الخبرة . 5.عدم وجود فروق في مستوى الرقابة على التمكين تعزى الى العمر وكذالك فروق في مستوى تحقيق جودة الاداء بالمؤسسات المالية تعزى الى المستوى الوظيفي يشتركان في عدم فروقات تعزى الى النوع
Oversight of empowerment and its role in improving the performance of the financial institution A field study: "Some financial and economic institutions Badarar" This study sought to determine the empowerment control and its role in improving the performance of the financial institution for some financial and economic management administrations. The control over empowerment was determined by its five dimensions represented in (delegation of authority, work teams, participation, training, motivation and encouragement, commitment), and to achieve the objectives of the study. A questionnaire was adopted for the purpose of collecting data from the sample members, which numbered (34), single, and the (Spss) statistical program for computational social sciences was used to analyze the questionnaire data, with various phrases such as arithmetic mean, standard deviation, correlation coefficient and other tests. A set of results, the most prominent of which were: 1. Some financial institutions adopt a policy of monitoring empowerment through the viewpoint of their employees 2. The high level of quality performance verification in financial institutions. 3. The existence of a strong direct correlation that has a moral significance between the policy of control over empowerment in its combined dimensions and the achievement of quality performance in its various dimensions in financial institutions. 4. There are differences in the level of supervision over empowerment in financial institutions that are due to the job level. Likewise, there are differences in the level of achieving quality performance that are attributed to age, and they share the presence of differences due to the two variables represented in: Academic qualification, years of experience. 5. There are no differences in the level of supervision over empowerment due to age, as well as differences in the level of achieving quality performance in financial institutions that are due to the job level. They share no differences attributable to gender.
Description: تدقيق ومراقبة التسيير
URI: https://dspace.univ-adrar.edu.dz/jspui/handle/123456789/6040
Appears in Collections:Mémoires de Master



Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.