Please use this identifier to cite or link to this item: https://dspace.univ-adrar.edu.dz/jspui/handle/123456789/5966
Title: تكيف الطلبة الجامعيين الجدد وأثره على التحصيل الدراسي
Other Titles: دراسة ميدانية بقسم العلوم الاجتماعية جامعة ادرار
Authors: بغفار, فاطمة الزهرة
بوسعيدي, سميحة
محمداتني, شهرزاد / مؤطر
Keywords: التكيف
التحصيل الدراسي
الطالب الجامعي
Issue Date: 2021
Publisher: جامعة احمد دراية - ادرار
Abstract: تهدف هذه الدراسة إلى التعرف على تكيف طلبة الجامعيين الجدد وتأثره على التحصيل الدراسي ، و معرفة التكيف ودوره في التحصيل لدى الطلبة الجامعيين الجدد ،و تبيان الانعكاسات الإيجابية لتكيف الطلبة الجدد في الوسط الجامعي ، و توضيح العلاقة بين الأداء الدراسي والتكيف مع الحياة الجامعة ، حيث كانت عينة الدراسة 338 نسبتهم 100% ، وقد تم استخدام المنهج الوصفي التحليلي موظفا الاستمارة كأداة للدراسة مكونة من 34 سؤال. ومن خلال المعالجة الإحصائية للمعطيات توصلت الدراسة إلى النتائج التالية: -وجود علاقة موجبة تعبر عن حالة الرضا لدى المبحوثين عن طبيعة المقاييس ومحتواها مقارنة مع التخصص،وتوجد علاقة سلبية بين المقاييس المدروسة والحجم الساعي التخصص.
This study aims to identify the adaptation of new university students and its impact on academic and to clarify the positive repercussions of the adaptation of students in the university community. - Showing the link between academic performance and university life . - We have used the descriptive analytical method and the questionnaire was chosen as a research tool for the study consisting of 34 questions . - Through the statistical treatments of the data, the study reached the following results: ** The existence of a positive relationship that expresses the satisfaction of the respondents about the nature and content of the academic scales compared with the field of study . There is a negative relation between academic scales and hourly volume .
This study aims to identify the adaptation of new university students and its impact on academic and to clarify the positive repercussions of the adaptation of students in the university community. - Showing the link between academic performance and university life . - We have used the descriptive analytical method and the questionnaire was chosen as a research tool for the study consisting of 34 questions . - Through the statistical treatments of the data, the study reached the following results: ** The existence of a positive relationship that expresses the satisfaction of the respondents about the nature and content of the academic scales compared with the field of study . **There is a negative relation between academic scales and hourly volume
Description: علم اجتماع التربية
URI: https://dspace.univ-adrar.edu.dz/jspui/handle/123456789/5966
Appears in Collections:Mémoires de Master



Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.