Please use this identifier to cite or link to this item: https://dspace.univ-adrar.edu.dz/jspui/handle/123456789/5927
Full metadata record
DC FieldValueLanguage
dc.contributor.authorDerbal, Sihem
dc.contributor.authorLahmar, Mohamed / Supervisor
dc.date.accessioned2022-01-10T08:38:51Z
dc.date.available2022-01-10T08:38:51Z
dc.date.issued2021-06-15
dc.identifier.urihttps://dspace.univ-adrar.edu.dz/jspui/handle/123456789/5927
dc.descriptionLinguisticsen_US
dc.description.abstractThe last few years, the Algerian society in general and the educational system in particular have witnessed the spread of private supplementary tutoring. The latter has become a major phenomenon and a topic of intense debate between scholars, politicians, and common people. At the beginning, parents adopted this kind of tutoring to their children at the baccalaureate level as it is the most important exam due to its significant impact on students’ educational and professional career. Nowadays, such practice has been expanded as parents make use of it at all levels, even at primary schools. The current research endeavors to investigate the evolution of this phenomenon through four last years (2017-2020), and exploring within some private supplementary tutorial schools in Adrar city, the reasons that push learners to opt for this practice and its repercussions. Besides, this study highlights the role of teachers and what they are going through. Inappropriateness of the syllabus in term of time and overloaded classes disturb teachers’ effectiveness. They could neither finish the syllabus, nor know the shortcomings of their students. Consequently, parents and their children ask for private lessons to overcome these difficulties.en_US
dc.description.abstractشهد المجتمع الجزائري عامة والنظام التربوي بشكل خاص خلال السنوات القليلة الماضية انتشار الدروس الخصوصية التكميلية. أصبح هذا الأخير ظاهرة رئيسية وموضوع نقاش حاد بين العلماء والسياسيين وعامة الناس. في البداية، تبنى أولياء الأمور هذا النوع من الدروس الخصوصية لأبنائهم على مستوى البكالوريا حيث أنه أهم امتحان لما له من تأثير كبير على حياة الطلاب التعليمية والمهنية. في الوقت الحاضر، تم توسيع هذه الممارسة حيث يستخدمها الآباء على جميع المستويات، حتى في المدارس الابتدائية. يسعى البحث الحالي إلى التحقيق في تطور هذه الظاهرة خلال السنوات الأربع الماضية ( ،)2017-2020واستكشاف بعض المدارس التعليمية التكميلية الخاصة في مدينة أدرار، الأسباب التي تدفع المتعلمين إلى اختيار هذه الممارسة وتداعياتها. إلى جانب ذلك، تسلط هذه الدراسة الضوء على دور المعلمين وما يمرون به. يؤدي عدم ملاءمة المنهج الدراسي من حيث الوقت والصفوف المثقلة إلى اضطراب فاعلية المعلمين. لم يتمكنوا من إنهاء المنهج الدراسي ولا معرفة أوجه القصور لدى طلابهم. وبالتالي، يطلب الآباء وأبناؤهم درو ًسا خاصة للتغلب على هذه الصعوبات.
dc.publisherAhmed Draia University – Adraren_US
dc.subjectPrivate supplementary tutoringen_US
dc.subjectteacheren_US
dc.subjectlearneren_US
dc.subjectparentsen_US
dc.subjectsyllabusen_US
dc.subjectدروس خصوصية تكميليةen_US
dc.subjectمعلمen_US
dc.subjectمتعلمen_US
dc.subjectأولياء أمورen_US
dc.subjectمنهجen_US
dc.titlePrivate Supplementary Tutoring in Adrar Cityen_US
dc.title.alternativeReasons and Repercussionsen_US
dc.typeThesisen_US
Appears in Collections:Mémoire de Master

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
Private Supplementary Tutoring in Adrar City Reasons.pdf2.21 MBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.