Please use this identifier to cite or link to this item: https://dspace.univ-adrar.edu.dz/jspui/handle/123456789/5927
Title: Private Supplementary Tutoring in Adrar City
Other Titles: Reasons and Repercussions
Authors: Derbal, Sihem
Lahmar, Mohamed / Supervisor
Keywords: Private supplementary tutoring
teacher
learner
parents
syllabus
دروس خصوصية تكميلية
معلم
متعلم
أولياء أمور
منهج
Issue Date: 15-Jun-2021
Publisher: Ahmed Draia University – Adrar
Abstract: The last few years, the Algerian society in general and the educational system in particular have witnessed the spread of private supplementary tutoring. The latter has become a major phenomenon and a topic of intense debate between scholars, politicians, and common people. At the beginning, parents adopted this kind of tutoring to their children at the baccalaureate level as it is the most important exam due to its significant impact on students’ educational and professional career. Nowadays, such practice has been expanded as parents make use of it at all levels, even at primary schools. The current research endeavors to investigate the evolution of this phenomenon through four last years (2017-2020), and exploring within some private supplementary tutorial schools in Adrar city, the reasons that push learners to opt for this practice and its repercussions. Besides, this study highlights the role of teachers and what they are going through. Inappropriateness of the syllabus in term of time and overloaded classes disturb teachers’ effectiveness. They could neither finish the syllabus, nor know the shortcomings of their students. Consequently, parents and their children ask for private lessons to overcome these difficulties.
شهد المجتمع الجزائري عامة والنظام التربوي بشكل خاص خلال السنوات القليلة الماضية انتشار الدروس الخصوصية التكميلية. أصبح هذا الأخير ظاهرة رئيسية وموضوع نقاش حاد بين العلماء والسياسيين وعامة الناس. في البداية، تبنى أولياء الأمور هذا النوع من الدروس الخصوصية لأبنائهم على مستوى البكالوريا حيث أنه أهم امتحان لما له من تأثير كبير على حياة الطلاب التعليمية والمهنية. في الوقت الحاضر، تم توسيع هذه الممارسة حيث يستخدمها الآباء على جميع المستويات، حتى في المدارس الابتدائية. يسعى البحث الحالي إلى التحقيق في تطور هذه الظاهرة خلال السنوات الأربع الماضية ( ،)2017-2020واستكشاف بعض المدارس التعليمية التكميلية الخاصة في مدينة أدرار، الأسباب التي تدفع المتعلمين إلى اختيار هذه الممارسة وتداعياتها. إلى جانب ذلك، تسلط هذه الدراسة الضوء على دور المعلمين وما يمرون به. يؤدي عدم ملاءمة المنهج الدراسي من حيث الوقت والصفوف المثقلة إلى اضطراب فاعلية المعلمين. لم يتمكنوا من إنهاء المنهج الدراسي ولا معرفة أوجه القصور لدى طلابهم. وبالتالي، يطلب الآباء وأبناؤهم درو ًسا خاصة للتغلب على هذه الصعوبات.
Description: Linguistics
URI: https://dspace.univ-adrar.edu.dz/jspui/handle/123456789/5927
Appears in Collections:Mémoire de Master

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
Private Supplementary Tutoring in Adrar City Reasons.pdf2.21 MBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.