Please use this identifier to cite or link to this item: https://dspace.univ-adrar.edu.dz/jspui/handle/123456789/5922
Title: Fostering EFL Learners’ Autonomy Through E-learning:
Other Titles: Master Students of the Department of English,at Adrar University as a Case Study
Authors: Sergma, Youssouf
Boubekeur, Lahcen / Supervisor
Keywords: Autonomy
E-learning
ICT
EFL learners
Autonomie
E-learning
TIC
apprenants EFL
الاستقلالية
التعلم الإلكتروني
تكنولوجيا المعلومات والاتصالات
متعلمي اللغة الإنجليزية كلغة أجنبية
Issue Date: 19-Jun-2021
Publisher: Ahmed Draia University – Adrar
Abstract: Learner’s autonomy paves the way for self-reliance and individual achievement in learning.Therefore, There has been a considerable growth of interest in autonomous learning from many educationalists and language teachers.The present work aims at investigating EFL teachers’ and learners’ readiness for autonomous learning and their views and perceptions towards the impact of E-learning on EFL learners’ autonomy. Throughout this study, we wanted to know if Master students are autonomous learners. In addition, we attempted to contribute to promoting learner autonomy by raising students’ and teachers’ awareness regarding the importance of autonomy in EFL classrooms. For this purpose, the descriptive method has been adopted to confirm the research hypotheses. To collect data, a questionnaire was addressed to Master students of English at Adrar University, and another one was designed for their teachers. The findings of students’ and teachers’ questionnaires reveal that teachers and students hold positive attitudes towards the integration of E-learning and its impact on learners’ autonomy. According to these findings, using E-learning to develop students’ autonomy at the university level is highly recommended for its impact on their academic and professional success.
L'autonomie de l'apprenant ouvre la voie à l'autonomie et à la réussite individuelle dans l'apprentissage. Par conséquent, il y a eu un intérêt croissant pour l'apprentissage autonome de la part de nombreux pédagogues et professeurs de langues. Le présent travail vise à étudier la préparation des enseignants et des apprenants d'EFL à l'autonomie l'apprentissage et leurs points de vue et perceptions quant à l'impact de E-learning sur l'autonomie des apprenants EFL. Tout au long de cette étude, nous avons voulu savoir si les étudiants en Master sont des apprenants autonomes. De plus, nous avons tenté de contribuer à promouvoir l'autonomie des apprenants en sensibilisant les étudiants et les enseignants à l'importance de l'autonomie dans les classes EFL. A cet effet, la méthode descriptive a été adoptée pour confirmer les hypothèses de recherche. Pour collecter les données, un questionnaire a été adressé aux étudiants en Master d'anglais à l'Université d'Adrar, et un autre a été conçu pour leurs enseignants. Les résultats des questionnaires des élèves et des enseignants révèlent que les enseignants et les élèves ont des attitudes positives envers l'intégration de l'apprentissage en ligne et son impact sur l'autonomie des apprenants. Selon ces résultats, l'utilisation du E-learning pour développer l'autonomie des étudiants au niveau universitaire est fortement recommandée pour son impact sur leur réussite scolaire et professionnelle.
تمهد استقلالية المتعلم الطريق للاعتماد على الذات والإنجاز الفردي في التعلم ، لذلك كان هناك نمو كبير في الاهتمام بالتعلم المستقل من قبل العديد من التربويين ومعلمي اللغة ، ويهدف العمل الحالي إلى التحقق من استعداد معلمي ومتعلمي اللغة الإنجليزية كلغة أجنبية للاستقلالية وآرائهم وتصوراتهم تجاه تأثير التعلم الإلكتروني على استقلالية متعلمي اللغة الإنجليزية كلغة أجنبية. خلال هذه الدراسة ، أردنا معرفة ما إذا كان طلاب الماستر متعلمين مستقلين. بالإضافة إلى ذلك ، حاولنا المساهمة في تعزيز استقلالية المتعلم من خلال زيادة وعي الطلاب والمعلمين بشأن أهمية الاستقلالية في الفصول الدراسية لتعليم اللغة الإنجليزية كلغة أجنبية. ولهذا الغرض تم اعتماد المنهج الوصفي لتأكيد فرضيات البحث. لجمع البيانات ، تم توجيه استبيان إلى طلاب ماستر اللغة الإنجليزية في جامعة أدرار ، وتم تصميم استبيان آخر لمعلميهم. تكشف نتائج استبيانات الطلاب والمعلمين أن المعلمين والطلاب لديهم مواقف إيجابية تجاه تكامل التعلم الإلكتروني وتأثيره على استقلالية المتعلمين. وفقًا لهذه النتائج ، يوصى بشدة باستخدام التعلم الإلكتروني لتطوير استقلالية الطلاب على المستوى الجامعي لتأثيره على نجاحهم الأكاديمي والمهني
Description: Linguistics and Didactics
URI: https://dspace.univ-adrar.edu.dz/jspui/handle/123456789/5922
Appears in Collections:Mémoire de Master

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
Fostering EFL Learners’ Autonomy.pdf2.04 MBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.