Please use this identifier to cite or link to this item: https://dspace.univ-adrar.edu.dz/jspui/handle/123456789/5885
Title: جودة الحياة لدى المراهق في مجال التكوين المهني
Other Titles: دراسة ميدانية بمركز التكون المهني للمجاهد بخدة عبد الله أولاد إبراهيم ادرار
Authors: This study aimed to identify the quality of life in the field of vocational training ;and after analyzing the concepts of the following hypotheses: we expect that there will be statistically significant differences in the quality of life in vocational training we expect that there are statistical ly significant differences in the quality of life of adolescents in the vocational trainig sector due to the gender variable we expect that there are statistically significant differences in the quqlity of life of adolescents invocational training due to the age variable. To check the hypotheses we used the descriptive analytical method ; which helped us to understand ;analyze and describe the subject and we visited one of the vocational schools in adrar ¨awlad ibrahim bakhda abdullah using the interview with study sample ;which consisted of 167 trainees using the ¨quality of lif¨¨ scale prove the results: there are no statistically significant differences in the quality of life of adolescents in the vocational training sector due to the gender variable there are no statististically significant differences in the quality of life of those tired of the vocational training sector due to the age variable .
ساحسي, حسناء
حنطاوي, حليمة
بن خالد, عبد الكريم / مؤطر
Keywords: جودة الحياة
التمهين
علم النفس المدرسي
Issue Date: 2021
Publisher: جامعة احمد دراية -ادرار
Abstract: هدفت هذه الدراسة إلى التعرف على جودة الحياة في مجال التكوين المهني،وبعد تحليل مفاهيم الدراسة،قمنا بصياغة الفرضيات كما يلي : نتوقع وجود فروق ذات دلالة إحصائية لجودة الحياة في التكوين المهني .- - نتوقع وجود فروق ذات دلالة إحصائية لجودة الحياة لدى المراهقين في قطاع التكوين المهني يعزى لمتغير الجنس نتوقع وجود فروق ذات دلالة إحصائية لجودة الحياة لدى المراهق في التكوين المهني يعزى لمتغير العمر. وللتحقق من الفرضيات استخدمنا المنهج الوصفي التحليلي الذي ساعدنا على فهم وتحليل الموضوع ووصفه ، وقمنا بزيارة إ حدى مدارس التكوين المهني بأدرار "أولاد إبراهيم بخدة عبد الله باستخدام المقابلة مع عينة الدراسة والتي تكونت من (167) متربص باستخدام مقياس "جودة الحياة " أثبت النتائج : • عدم وجود فروق ذات دلالة إحصائية لجودة الحياة لدى المراهق في قطاع التكوين المهني يعزى لمتغير الجنس . • عدم وجود فروق ذات دلالة إحصائية لجودة الحياة لدى المرهق في قطاع التكوين المهني يعزى لمتغير السن .
Description: تخصص: علم النفس المدرسي
URI: https://dspace.univ-adrar.edu.dz/jspui/handle/123456789/5885
Appears in Collections:Mémoires de Master



Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.