Please use this identifier to cite or link to this item: https://dspace.univ-adrar.edu.dz/jspui/handle/123456789/5733
Title: بناء الوضعيات المستهدفة في التعليم الثانوي
Other Titles: السنة الأولى جذع مشترك آداب أنموذجا
Authors: عمراني, خديجة
مجيدي, كمال / مؤطر
Keywords: الوضعية المستهدفة
بنائها
كيفية تقويمها
target position
its construction
how to evaluate it
Issue Date: 9-Jun-2021
Publisher: جامعة احمد دراية - ادرار
Abstract: إن التدريس بصفة عامة يهدف إلى تحقيق كفاءة فالمقربة بالكفاءات تشكل العنصر المهيكل للمنهج، ثم تم الانتقال إلى بيداغوجية التدريس بالأهداف، وهو النظام الذي جاء ببيداغوجيا الإدماج؛ أي البيداغوجية التي تعتمد على استحضار التعليمات السابقة ودمجها في وضعيات تعليمية لحل المشكلات الجديد، فظهرت الوضعية المستهدفة. ومن هنا كان عنوان ورقتي البحثية طرق بناء الوضعيات المستهدفة في التعليم الثانوي (السنة الأولى جذع مشترك أداب نموذجاً). وأخص بالحديث عن الوضعية المستهدفة وتقوييمها و منهجية العمل بها، لتحقيق الفعالية داخل الصف التَعَلُيمِي/ التَعْلُيمِي من أجل ضمان جودة ونوعية للمنتوج التعليمي. معتمداً المنهج الوصفي التحليلي وأدواته مستدلة بالمنهج الإحصائي. فالوضعية المستهدفة وضعية شاملة تقوم على دمج تعليمات و مهارات وسلوكات مكتسبة وإستثمارها في إيجاد حلول لمشكلات جديدة. فبناء الوضعية قائم على دعامة و المطلوب فدعامة تتمثل في السياق والمعلومات والوظيفة. أما المطلوبيتمثل في الشؤال المطروح للإجابة عنه ومن الصعوبات التي تحول دون تحقيق الأهداف المرجوة هي كثافة المقرر الدراسي، وقلة الوقت المخصص لنشاط الوضعية المستهدفة وعدم وجود شبكة تقويم خاصة بها. فلا تقييم أية وضعية تخ وضعية أخرى. فلكل وضعية بناء خاصة تقويم خاص به. وهي معايير الحد الأدنى المتمثلة في معيار الملائمة ومعيار الانسجام ومعيار النوعية أي معيار الإتقان.
Teaching in general aims to achieve efficiency. The approach to competencies constitutes the structuring element of the curriculum. Then, the move was made to the pedagogy of teaching by objectives, which is the system that came with the pedagogy of integration; That is, pedagogy that relies on recalling previous instructions and integrating them into educational situations to solve new problems, so the target situation appeared. Hence the title of my research paper, Methods of Building Targeted Postures in Secondary Education (the first year, a common trunk, literature as a model). In particular, I talk about the target situation, its evaluation, and the methodology of working with it, to achieve effectiveness within the educational/educational classroom in order to ensure the quality and quality of the educational product. Adopting the descriptive analytical method and its tools inferred from the statistical method. The target position is a comprehensive position based on integrating acquired instructions, skills and behaviors and investing them in finding solutions to new problems. The construction of the situation is based on a pillar and what is required is a pillar represented in the context, information and function. As for what is required, it is represented in the question posed to be answered. Among the difficulties that prevent the achievement of the desired goals are the intensity of the course, the lack of time allocated for the activity of the target position, and the absence of its own assessment network. There is no evaluation of any other position. Each building position has its own calendar. They are the minimum standards represented in the appropriate standard, the consistency standard, and the quality standard, ie the standard of perfection.
Description: تعليميّة اللّغات
URI: https://dspace.univ-adrar.edu.dz/jspui/handle/123456789/5733
Appears in Collections:Mémoires de Master

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
بناء الوضعيات المستهدفة في التعليم الثانوي.pdf6.69 MBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.