Please use this identifier to cite or link to this item: https://dspace.univ-adrar.edu.dz/jspui/handle/123456789/5732
Title: الوحدات القرآنية المقررة في المرحلة الابتدائية وعلاقتها بالتحصيل اللغوي
Other Titles: السنة الثالثة مدرسة عائشة ام المؤمنين ومالك ابن انس نموذجا
Authors: تارقي, فاطمة
فورمة, مريم
خدير, المغيلي / مؤطر
Keywords: التعليمية
الوحدة التعليمية
القرآن الكريم
التحصيل اللغوي
المستوى التعليمي
educational
educational unit
the Noble Qur’an
linguistic achievement
educational level
Issue Date: 8-Jun-2021
Publisher: جامعة احمد دراية - ادرار
Abstract: يعد القرآن الكريم جزء مهماً في الحياة البشرية, فمن فضل الله عزوجل على عبده أن يمن عليه بحسن تلاوته و حفظه و تدبر معانيه و قراءته على أحسن وجهه, ولا يتوقف الفضل عند هذا الحد, و إنما يتعداه إلى الجانب التربوي التعليمي, إذ يسمح بتحقيق أهداف تعليمية تعود بالفائدة العظيمة على المعلم و المتعلم, و تطوير مكتسبات هذا الأخير و تنمية قدراته اللغوية وتشجيعه على تنمية العادات الدراسية الجيدة وتصحيح مساره, و على هذا الأساس جاء عنوان مذكرتنا بالوحدات القرآنية المقررة في مرحلة الابتدائية وعلاقتها بالتحصيل اللغوي السنة الثالثة مدرسة عائشة أم المؤمنين و مالك بن أنس أنموذجاً و قد هدفت هذه الدراسة إلى معرفة الدور الحقيقي الذي تلعبه المدرسة في تطوير النمو المعرفي للطفل, ومعرفة مدى تأثير هذه الوحدات القرآنية على التحصيل اللغوي للتلميذ السنة الثالثة و من أجل تحقيق هدف استخدامنا المنهج الوصفي التحليلي الاحصاء و المقارن بخطة تشمل على فصلين و تحت كل فصل مبحثان و خاتمة تحتوي على النتائج وقد خرجت هذه الدراسة بالنتائج التالية:عدم التحاق معظم التلاميذ بالمدارس القرآنية.وكذلك عدم استعمال الوحدات القرآنية في تدريسهم لقواعد اللغة العربية.
The Noble Qur’an is an important part of human life. It is the grace of God Almighty to His servant that He bestows upon him a good recitation, memorization, reflection on its meanings and reading it in the best way. The credit does not stop at this point, but rather goes beyond it to the educational aspect, as it allows the achievement of goals An educational program that benefits the teacher and the learner, develops the latter’s gains, develops his linguistic abilities, and encourages him to develop good study habits and correct his course. On this basis, the title of our memo came about the Qur’anic units prescribed in the primary stage and their relationship to linguistic achievement in the third year, Aisha Umm al-Mu’minin School and Malik bin Anas as a model, and this study aimed to know the real role that the school plays in developing the cognitive growth of the child, and to know the extent of the impact of these Qur’anic units on the linguistic achievement of the third year student and in order to achieve the goal of using the descriptive, analytical, statistical and comparative approach with a plan that includes two chapters Under each chapter there are two chapters and a conclusion containing the results. This study came out with the following results: Most students did not enroll in Qur’anic schools, as well as the non-use of Qur’anic units in their teaching. for Arabic grammar.
Description: تعليمية اللغات
URI: https://dspace.univ-adrar.edu.dz/jspui/handle/123456789/5732
Appears in Collections:Mémoires de Master



Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.