Please use this identifier to cite or link to this item: https://dspace.univ-adrar.edu.dz/jspui/handle/123456789/5728
Title: المسائل التعليمية في كتاب "تذكرة السامع والمتكلم في أدب العالم والمتعلم لابن جماعة
Authors: بحيدة, محمد
خدير, المغيلي / مؤطر
Keywords: البنية
الإيقاع
القصيدة
الوزن
الشعر
structure
rhythm
poem
weight
poetry
Issue Date: 9-Jun-2021
Publisher: جامعة احمد دراية - ادرار
Abstract: يهدف هذا البحث إلى بنية الإيقاع في قصيدة البكاء بين يدي زرقاء اليمامة للشّاعر أمل دنقل أنموذجا حيث يعدّ الإيقاع مكون جوهري في بنية النّص الشّعري . بدأت الدّراسة بالتّعريف الشّامل للبنيّة والإيقاع من النّاحية اللغوية و الاصطلاحية ونظرة العرب والغرب لظاهرة الإيقاع ، فبعد أن كان مفهوم الإيقاع عند القدماء يقتصر على الوزن والقافية ، فقد تجاوزه المحدثين مع اشتمالهم الحركة الدّاخلية التي تطرأ على البيت الشّعري من زحافات وعلل وتناولت أيضا الشكل الموسيقي المتمثل في الموسيقى الدّاخلية والخارجية لإبراز عمليات الإيقاع القصيرة ، ثمّ اختتمنا ذلك بخاتمة أجملنا فيها النّتائج التي توصّلنا إليها.
This research aims at the structure of rhythm in the poem “Crying in the Hands of Zarqa Al-Yamama” by the poet Amal Dunqul , where rhythm is an essential component in the structure of the poetic text. - Our study began with a comprehensive definition of the structure and rhythm from a linguistic and idiomatic point of view, and the Arabs and Western view of the phenomenon of rhythm. In the internal and external music to highlight the aesthetic rhythm in the poem. Then we concluded with a conclusion in which we summarized our findings.
Description: تعليمية اللغات
URI: https://dspace.univ-adrar.edu.dz/jspui/handle/123456789/5728
Appears in Collections:Mémoires de Master



Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.