Please use this identifier to cite or link to this item: https://dspace.univ-adrar.edu.dz/jspui/handle/123456789/5714
Title: دور الحوكمة البنكية في تفعيل الرقابة على البنوك
Other Titles: دراسة حالة في البنوك(BNA،CPA،BADR،CNEP)
Authors: عزوز, عبلة
طلباني, نزيهة
بلال, بوجمعة / مؤطر
Keywords: الحوكمة البنكية
الرقابة المصرفية
لجنة بازل
banking governance
banking supervision
Basel Committee
Issue Date: 9-Jun-2021
Publisher: جامعة احمد دراية - ادرار
Abstract: تهدف هذه الدراسة إلى إبراز دور الحوكمة البنكية في تفعيل الرقابة على البنوك وذلك من خلال بيان مفهومها و أهدافها وعرض موجز لمبادئها والفاعلين الأساسين فيها، وكذا عرض مفهوم الرقابة المصرفية وأهم مبادئها ومقررات لجنة بازل للرقابة المصرفية ، بإضافة إلى عرض فاعلية الحوكمة في إرساء مبادئ الرقابة وفق لجنة بازل لرقابة المصرفية، وصولا إلى أهم النتائج والتوصيات التي تم إيداعها في الخاتمة. وقد تم ذلك بواسطة استقصاء أجري في الوكالات البنكية التجارية (CNEP,BNA,CPA,BADR) بأدرار والذي أثبت مدى أهمية ودور الحوكمة البنكية في تفعيل الرقابة على البنوك.
This study aims to highlight the role of banking governance in activating supervision over banks by clarifying its concept and objectives, presenting a summary of its principles and the main actors in it, as well as presenting the concept of banking supervision and its most important principles and decisions of the Basel Committee on Banking Supervision, in addition to presenting the effectiveness of governance in establishing the principles of supervision in accordance with Basel Committee on Banking Supervision, down to the most important findings and recommendations that were deposited in the conclusion. This was done by a survey conducted in commercial banking agencies (CNEP, BNA, CPA, BADR) in Adrar, which demonstrated the importance and role of banking governance in activating banking supervision.
Description: اقتصاد نقدي وبنكي
URI: https://dspace.univ-adrar.edu.dz/jspui/handle/123456789/5714
Appears in Collections:Mémoires de Master



Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.