Please use this identifier to cite or link to this item: https://dspace.univ-adrar.edu.dz/jspui/handle/123456789/5661
Title: مساهمة الثقافة التنظيمية في تعزيز رأس المال الزبائني
Other Titles: دراسة حالة بريد الجزائر وكالة ادرار
Authors: بن التومي, كلتوم
رابح, فتيحة
هداجي, عبد الجليل / مؤطر
Keywords: الثقافة التنظيمية
رأس المال الزبائني
مؤسسة بريد الجزائر
رأس المال
بريد الجزائر
organizational culture
customer capital
Algeria Post.
Issue Date: 11-Jul-2021
Publisher: جامعة احمد دراية - ادرار
Abstract: هدفت هذه الدراسة الى محاولة معرفة دور الثقافة التنظيمية في تعزيز رأس المال الزبائني في منظمات الأعمال كما ان مستوى الثقافة التنظيمية مرتفع كلما ارتفع رأس مالها، وهو الهدف الذي تسعى إليه منظمات الأعمال. ومن هنا تم اختيار مؤسسة بريد الجزائر-وكالة ادرار- كنموذج للدراسة التطبيقية ومحاولة الاجابة على إشكالية الدراسة. وبغية تحقيق ذلك تم إعداد وتوزيع استبانة على عينة من مجتمع الدراسة والتي كان حجمها 112 فرد، تم استرجاع 38 استبانة صالحة للمعالجة. وباستخدام برنامج الحزم الإحصائية للعلوم الاجتماعية spss تم تحليل إجابات أفراد عينة الدراسة، ولغرض اختبار فرضيات الدراسة تم الاعتماد على أسلوب الانحدار البسيط. وقد خلصت الدراسة الى نتيجة مفادها انه يوجد اثر ذو دلالة إحصائية عند مستوى دلالة 0.05 للثقافة التنظيمية على رأس المال الزبائني لمؤسسة بريد الجزائر-وكالة ادرار- كما أوصت الدراسة بضرورة ان تتولى إدارة المؤسسة اهتماما خاصا بتوفير عناصر الثقافة التنظيمية باعتبارها متغير هاما يؤدي الى ارتفاع الروح المعنوية للعمال وزيادة التزاماتهم للمؤسسة.
This study aimed to try to know the role to know the role of organizational culture in enhancing customer capital in business organizations, and the level of organizations culture is high the higher its capital, which is the goal that business organizations seek. Hence, the choice of Algeria Post corporation- Adrar Agency- as a model for applied study and an attempt the answer to the problem of the study. In order to achieve this, a questionnaire was prepared and distributed to a sample of the study population, whose size was 112 individuals, and 38 valid questionnaires were retrieved for treatment. Using the statistical package social sciences spss program, the answers of the study sample members were analyzed, and for the purpose of testing the study s hypotheses, it was relied on the study concluded that there is a statistically significant effect at the 0.05 level of organizational culture on the customer capital of Algiers Pos-Adrar Agency. The study also recommended that the organizations management should pay special attention to providing the element to organizational culture as an important variable that leads to a higher morale of workers and an increase in their commitments to the institution.
Description: ادارة الاعمال
URI: https://dspace.univ-adrar.edu.dz/jspui/handle/123456789/5661
Appears in Collections:Mémoires de Master



Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.