Please use this identifier to cite or link to this item: https://dspace.univ-adrar.edu.dz/jspui/handle/123456789/5576
Title: ضغط البرامج التعليمية وأثره على أداء معلمي المدارس اإبتدائية
Other Titles: دراسة ميدانية بأحد المدارس الإبتدائية أدرار
Authors: بن يوسف, حورية
زنقيله, إلهام
مرموري, البشير / مؤطر
Keywords: التحصيل العلمي
البرامج
Issue Date: 2021
Publisher: جامعة احمد دراية - ادرار
Abstract: ان للتربية اهمية بالغة في نفوسنا و للعلم مكانة و للمعلم منزلة و المدرسة تحمل كل هذا و من هنا كان موضوع دراستنا الذي تطرقنا له في نقاط أهمها المشكلات التي تعاني منها المنظومة التعليمية و التربوية هو ضغط البرامج و المناهج التعليمية التي بدورها أثرت على سير و عمل المعلمين حيث اثار اهتمام الباحثين كون هذه المرحلة بدائية و حساسة فمن خلال هذه الدراسة حاولنا التعرف على هذا المشكل و أثره على التعليم الابتدائي بحيث أنه توضح تكرار و المواضيع و الاعادات و العجلة على تكملة البرنامج له اثر سلبي على التحصيل العلمي كون هذا العامل يجعل الأستاذ في حرج من ناحية التحضير و سوء ادارة البرنامج نتيجة الإرغام الذي تضعه الإدارة على عاتق المعلم أو الأستاذ، وعليه من الواجب السعي او النظر لهذا المشكل و ايجاد حلول حقيقية و مفيدة للخروج من هذه الأزمة التي طالما أرقة المعلم و المتعلم وتكييف البرامج بما يناسب المعلم و تنويعها للتقليل من المعاناة و الضغوطات التي تعود نتائجه على التلميذ و تحصيله.
Education is of great importance to us and to science is a place for the teacher and the school is carrying all of this. From here, the topic of our study that we talked about was the most important issue that the educational system suffers from, the pressure of programs and curricula which in turn affected the work of teachers, and it aroused the interest of the researchers as this is a preliminary and sensitive stage. Through this study we tried to identify this problem and its effect on primary education, so that it illustrates the repetition of subjects, repetition and haste on completing the program has a negative effect on educational achievement, since this factor makes the teacher embarrassed in terms of preparation and mismanagement of the program, as a result of the pressure that the administration put on the teacher or the teacher to look at the problem, or to find all the problems, and the teacher to find the solutions of the problem, which will be useful to the teacher, and the problem, and the problem, and the problem, and the problem, and the problem, which will be attributed to the teacher to the problem, and to the problem, and to the teacher, and to the problem, and to the came to the student and collected it
Description: علم الاجتماع التربوي
URI: https://dspace.univ-adrar.edu.dz/jspui/handle/123456789/5576
Appears in Collections:Mémoires de Master



Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.