Please use this identifier to cite or link to this item: https://dspace.univ-adrar.edu.dz/jspui/handle/123456789/5539
Full metadata record
DC FieldValueLanguage
dc.contributor.authorالتالي, نوال
dc.contributor.authorبن عيسى, زينب
dc.contributor.authorمسعد, فتح الله / مؤطر
dc.date.accessioned2021-10-11T08:45:57Z
dc.date.available2021-10-11T08:45:57Z
dc.date.issued2021
dc.identifier.urihttps://dspace.univ-adrar.edu.dz/jspui/handle/123456789/5539
dc.descriptionعلم الاجتماع التربويen_US
dc.description.abstractتهدف الدراسة الحالية ٱلى التعرف على مدى مساهمة الاسرة في العملية التعليمية الى جانب المدرسة وعلاقتها بالنجاح الدراسي لدى الابناء محاولين بذلك الكشف عن طبيعة هذه العلاقة والتي من شأنها ان تلعب دورا مهما في المسار التعليمي للابناء ولهذا الغرض اعتمدنا في هذه الدراسة على طرح التساؤل التالي :هل يتباين التحصيل الدراسي للتلميذ بتباين الوسط الاسري ؟ ولقد تم اعتمادنا في معالجة هذا الموضوع على المنهج الوصفي التحليلي كونه الأنسب لمعالجة مثل هاته الدراسات الاجتماعية. أما عن الجانب الميداني فتم استخدام اداة البحث الاستمارة بالمقابلة لجمع المعلومات المتعلقة بالدراسة وللاحاطة بكل جوانبها وبذلك استخلصنا أن التعاون بين الأسرة والمدرسة يجعل من خطة العمل التربوي خطة مشتركة بينهما الذي يجعلنا ندرك أهميته البالغة الأبعاد التي تطبع الملامح الأساسية للأسرة فينعكس ذلك على أداء المدرسة لمهمتها التربوية ، وعليه فإن الطفل يكون تحصيلة الدراسي مرتفعا كلما توفرت له حاجياته من طرف الأولياء وكذلك كلما كان التعاون والتواصل بين الاسرة والمدرسة يكون التحصيل أيضا مرتفعا .en_US
dc.description.abstractThe current study aims to identify the extent of the family’s contribution to the educational process alongside the school and its relationship to the children’s academic success, trying to reveal the nature of this relationship, which would play an important role in the children’s educational path. For this purpose, we relied, in this study, on asking the following question: Is The student's academic achievement varies according to the family environment? In dealing with this topic, we have relied on the analytical descriptive approach, as it is the most appropriate approach to addressing such social studies. As for the field side, the research tool, the interview form, was used to collect information related to the study and to take note of all its aspects. Thus, we concluded that the cooperation between the family and the school makes the educational work plan a joint plan between them, which makes us realize its extremely important dimensions that print the basic features of the family. Therefore, the child's academic achievement is high whenever his needs are met by the parents, as well as the more cooperation and communication between the family and the school, the higher the achievement is also.
dc.publisherجامعة احمد دراية - ادرارen_US
dc.subjectالاسرةen_US
dc.subjectالمدرسةen_US
dc.subjectالتحصيل الدراسيen_US
dc.titleالوسط الأسري وعلاقته بالتحصيل الدراسي للتلميذen_US
dc.typeThesisen_US
Appears in Collections:Mémoires de Master

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
الوسط الأسري وعلاقته بالتحصيل الدراسي.pdf2.11 MBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.