Please use this identifier to cite or link to this item: https://dspace.univ-adrar.edu.dz/jspui/handle/123456789/5497
Full metadata record
DC FieldValueLanguage
dc.contributor.authorمطيشي, خيرة
dc.contributor.authorأبليلة, عبد العزيز / مؤطر
dc.date.accessioned2021-10-04T12:13:26Z
dc.date.available2021-10-04T12:13:26Z
dc.date.issued2021
dc.identifier.urihttps://dspace.univ-adrar.edu.dz/jspui/handle/123456789/5497
dc.descriptionتعليمية اللغاتen_US
dc.description.abstractاهتم العلماء و الباحثون في الحقل اللغوي بالدرس النحوي اهتماما كبيرا، فظهور المنظومات النحوية و شروحها تعتبر مرحلة انتقالية من مراحل التأليف النحوي و التي ذاع صيتها في الأوساط التعليمية فهي من أهم الطرق التعليمية للنحو تيسيرا و فهما للمتعلمين المبتدئين و غيرهم . فمن بين الشروح النحوية التي قدمت فائدة عظيمة في مجال تعليم اللغة العربية، اخترنا للدراسة البحثية شرح بحرق الحضرمي (ت 930هـ) لمنظومة ملحة الإعراب في كتابه تحفة الأحباب وطرفة الأصحاب ، نحاول من خلالها إبراز أثر شرحه في تيسير تعليم قواعد اللغة.en_US
dc.description.abstractScholars and researchers in the linguistic field paid great attention to the grammar lesson, as the emergence of grammatical systems and their explanations is considered a transitional stage of the stages of grammatical composition, which became famous in educational circles. Among the grammatical explanations that provided great benefit in the field of teaching the Arabic language, we chose for the research study the explanation of Bahraq Al-Hadrami (d. 930 AH) for molhhat alerab in his book Tuhfat Al-Ahbab wa Tarfa Al-Ashab, through which we try to highlight the impact of his explanation in facilitating the teaching of grammar.
dc.publisherجامعة احمد دراية - ادرارen_US
dc.subjectالنحوen_US
dc.subjectالشروح النحويةen_US
dc.subjectتعليم اللغةen_US
dc.titleأثر الشروح النحوية في تعليم اللغة العربيةen_US
dc.title.alternativeتحفة الأحباب وطرفة الأصحاب لبحرق الحضرمي ت 930ه أنموذجاen_US
dc.typeThesisen_US
Appears in Collections:Mémoires de Master

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
أثر الشروح النحوية في تعليم اللغة العربية.pdf1.47 MBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.