Please use this identifier to cite or link to this item: https://dspace.univ-adrar.edu.dz/jspui/handle/123456789/5318
Title: دور التسويق وفق الضوابط الشرعية في تعزيز الصيرفة الإسلامية
Other Titles: دراسة ميدانية على بعض وكالات البنوك التجارية بولاية أدرار
Authors: شيروف, سهــــــــــــام
قاع الكاف, حكيم
مختاري, سعد الله / مؤطر
Keywords: التسويق وفق الضوابط الشرعية
مزيج التسويق الإسلامي
الصيرفة الإسلامية
صيغ التمويل الإسلامي
Marketing according to Sharia regulations
Islamic marketing mix, Islamic banking
Islamic financing formulas
Issue Date: 28-Jun-2021
Publisher: جامعة احمد دراية - ادرار
Abstract: لقد سعت هذه الدراسة إلى تحديد دور السياسات التسويقية وفق الضوابط الشرعية في تعزيز عمل الصيرفة الإسلامية من خلال استحداث مزيج تسويقي إسلامي متكامل يراعي أسس الشريعة الإسلامية في تكوين أبعاده السبعة المتمثلة في (المنتوج، السعر، الترويج ،التوزيع، الأفراد، الدليل المادي، تقديم الخدمة) والذي يهدف إلى استكشاف فرص تسويقية تعمل على زيادة الحصة السوقية للبنوك الإسلامية في ظل المنافسة مع مثيلاتها إضافة إلى البنوك التقليدية ولتحقيق أهداف هذه الدراسة تم إعتماد استبانة بغرض جمع البيانات من أفراد العينة، وتم استخدام برنامج (spss) الإحصائية للعلوم الاجتماعية الحسابية لتحليل بيانات الاستبانة، بمختلف الاختبارات كالمتوسط الحسابي، والانحراف المعياري ومعامل الارتباط وغيرها من الاختبارات، وقد توصلت هذه الدراسة إلى مجموعة من النتائج كان من أبرزها: 1. تتبنى وكالات البنوك التجارية محل الدراسة سياسات التسويق وفق الضوابط الشرعية في برامجها التسويقية. 2. وجود علاقة طردية ذات دلالة معنوية بين السياسات التسويقية وفق الضوابط الشرعية والصيرفة الإسلامية. 3. يوجد أثر ذو دلالة إحصائية لبعد المنتوج والتسعير والتوزيع وفق الضوابط الشرعية على تعزيز الصيرفة الإسلامية. 4. وجود فروق ذات دلالة إحصائية حول التسويق وفق الضوابط الشرعية تعزي للمتغيرات الشخصية والوظيفية.
This study sought to determine the role of marketing policies in accordance with Shariah regulations in promoting the work of Islamic banking by creating an integrated Islamic marketing mix that takes into account the foundations of Islamic law in the formation of its seven dimensions of (product, price, promotion, distribution, individuals, material evidence, service provision ), which aims to explore marketing opportunities that increase the market share of Islamic banks in light of competition with their counterparts in addition to traditional banks. , using various tests such as the arithmetic mean, standard deviation, correlation coefficient and other tests, and this study reached a set of results, the most prominent of which were: 1. The agencies of the commercial banks under study adopt marketing policies in accordance with the legal regulations in their marketing programmes 2. The existence of a direct positive relationship with a moral significance between marketing policies according to Shariah regulations and Islamic banking 3. There are statistically significant differences about marketing according to Shariah controls that are due to personal and functional variables 4. There is a statistically significant effect of the dimension of the product, pricing and distribution according to Shariah controls on the promotion of Islamic banking.
Description: ادارة الاعمال
URI: https://dspace.univ-adrar.edu.dz/jspui/handle/123456789/5318
Appears in Collections:Mémoires de Master

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
دور التسويق وفق الضوابط الشرعية .pdf3.57 MBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.