Please use this identifier to cite or link to this item: https://dspace.univ-adrar.edu.dz/jspui/handle/123456789/5291
Title: دور الابتكار التكنولوجي في تحقيق الميزة التنافسية لدى المؤسسات الصغيرة والمتوسطة
Other Titles: دراسة حالة مجمع الهامل بأدرار
Authors: قداري, سليمان
باسيدي, أحمد
قويدري, عبد الرحمان / مؤطر
Keywords: الابتكار التكنولوجي
الابتكار
الميزة التنافسية
مؤسسة مجمع الهامل
innovation management
innovation
competitive advantage
Algeria Telecom Corporation
Issue Date: 15-Jun-2021
Publisher: جامعة احمد دراية - ادرار
Abstract: سعت هذه الدراسة إلى إبراز الدور الذي تلعبه الابتكار التكنولوجي في تعزيز الميزة التنافسية، ومدى الحاجة للابتكار باعتباره من الأبعاد الرئيسية التي ترتكز عليها المؤسسة للتنافس في ظل الصعوبات التي تواجهها، وهو أحد أهم العوامل المهمة التي تساهم في تنويع المنتجات وجلب العملاء الجدد، لذا لابد من وجود إدارة تقوم بإدارته وتسيره، وبالتالي تحقيق ميزة تنافسية. وقد قمنا بإسقاط هذه الدراسة على المؤسسة الاقتصادية لمجمع الهامل ، لتوضيح كيف الابتكار التكنولوجي أن تقوم بابتكار الخدمات بالتركيز على خدمات الانترنت، ولهذا الغرض تم الاعتماد على أداة الاستبيان لجمع المعلومات وكذا الملاحظة والمقابلة. وقد توصلت الدراسة إلى أن الابتكار التكنولوجي لها أهمية كبيرة في مؤسسة مجمع الهامل، كونها تقوم بابتكار الخدمات التي تسعي من خلالها لاحتكار السوق وتحقيق ميزة تنافسية.
This study sought to highlight the role played by innovation management in enhancing the competitive advantage, and the need for innovation as one of the main dimensions on which the institution is based in order to compete in light of the difficulties it faces. The innovation management is one of the main factors that participate in the diversification of the products and in attracting new customers. Thus, there must be an administration that administers and manages it in order to realize a competitive advantage. This study was conducted on the Algeria Telecom Economic Corporation, Adrar agency, to explain how innovation management can create services by focusing on internet services. For this purpose, the study relied on a questionnaire tool to collect information, as well as the tools of observation and interviewing. The study found that innovation management has a great importance in Algeria Telecom Corporation, since it creates the services through which it seeks to monopolize the market and to achieve a competitive advantage.
Description: مالية المؤسسة
URI: https://dspace.univ-adrar.edu.dz/jspui/handle/123456789/5291
Appears in Collections:Mémoires de Master



Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.