Please use this identifier to cite or link to this item: https://dspace.univ-adrar.edu.dz/jspui/handle/123456789/5290
Title: الهيئات المشاركة في قانون الوظيفة العمومية الجزائري
Authors: رشيدي, مولاي حمزة
آغا, محمد رياض
يامة, إبراهيم / مؤطر
Keywords: الوظيفة العامة
الموظف العام
اللجنة الإدارية المتساوية الأعضاء
لجان الطعن
اللجان التقنية
Public office
public servant
equal members administrative committee
appeal committees
technical committees
Issue Date: 11-Jun-2021
Publisher: جامعة احمد دراية - ادرار
Abstract: هيئات المشاركة والطعن في مجال الوظيفة العامة يعتبر موضوع مهم وحساس في مجال الوظيفة العامة، حيث يتمكن الموظفين المشاركة في تسيير حياتهم المهنية من خلال لجان إدارية متساوية الأعضاء، ولجان الطعن، واللجان التقنية، تعتبر هذه اللجان هيئة تتشكل من عدد متساو من ممثلين عن الإدارة وممثلين منتخبين عن الموظفين وتراسها السلطة الموضوعة على مستواها او ممثلا عنها، اللجنة الإدارية المتساوية الأعضاء تعتبر من اهم الضمانات الممنوحة للموظف في مجال المساءلة التأديبية. وتختص لجنة الطعن بالنظر فيما يخص العقوبات التي تخص الموظف من الدرجة الثالثة والرابعة، اما فيما يخص اللجنة التقنية فهي تستشار في المسائل المتعلقة بالظروف العامة للعمل، وكذا النظافة والأمن، داخل المؤسسات والإدارات العمومية. خصص المشرع هذه اللجان لحماية الموظف، ومنحه الفرصة للمشاركة في تسيير حياته المهنية، وزرع الثقة والديمقراطية بين الموظف والإدارة، والتعاون على ما يخدم الإدارة.
Participation and appeal bodies in the field of public office It is an important and sensitive issue in the field of public office, where employees can participate in the conduct of their careers through equal members administrative committees, appeal committees, and technical committees. Elected on behalf of the employees and chaired by the authority placed at its level or represented by it, the Administrate is considered one of the most important guarantees granted to the employee in the field of disciplinary accountability. The Appeal Committee is concerned with looking into the penalties for the third- and fourth-degree employee. As for the technical committee, it is consulted on issues related to the general conditions of work, as well as hygiene and security, within public institutions and administrations. The legislator allocated these committees to protect the employee, give him the opportunity to participate in the conduct of his professional life, cultivate trust and democracy between the employee and the administration, and cooperate on what serves the administration. active Committee of equal members Summary
Description: قانون اداري
URI: https://dspace.univ-adrar.edu.dz/jspui/handle/123456789/5290
Appears in Collections:Mémoires de Master



Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.