Please use this identifier to cite or link to this item: https://dspace.univ-adrar.edu.dz/jspui/handle/123456789/5259
Title: التقويم التربوي وأثره في ترقية الأداء الدراسي
Other Titles: سنة أولى أنموذجا
Authors: بن أحميدة, عبد الرحيم
محمود, عبد الله
لــــــــــصقع, مختار / مؤطر
Keywords: أساليب التقويم
التحصيل الدراسي
النظام التربوي
التقويم التشخيصي
التقويم التكويني
evaluation methods
academic achievement
the educational system
diagnostic evaluation
formative evaluation
Issue Date: 15-Jun-2021
Publisher: جامعة احمد دراية - ادرار
Abstract: تمحور موضوع هذه المذكرة حول علاقة أساليب التقويم التربوي للتحصيل الدراسي و دور النظام التربوي في نشأة أفراد ذو كفاءة اعتمادا على طرح الإشكالية و الفرضية التي كانت عن علاقة بين التقويم التربوي و التحصيل الدراسي و بين كذلك أهمية الدراسة و أهدافها و حدود دراستها و تقسيمها مرورا بالفصل الأول الذي يعنون بالتقويم التربوي و علاقته بالأداء الدراسي اعتمادا على مفهوم التقويم و التقييم و التعالق و الاختلاف ودراسة نواحي المتعلقة بالعملية لتربوي من طرف الطالب و الأستاذ والمناهج و الوسائل التعليمية و قد بينا مراحل العملية التربوية التعليمة و مستوياتها من التقويم الاولي و التقويم التشخيصي و التقويم التكويني و التقويم الختامي مع لبراز أهميته في الكشف عن المستويات العامة و لخاصة و دوره في ترقية المهارات و النهوض بالبرامج لتعليمية و السلوكات الفردية و الجماعية ، وقد اعتمد في الفصل الثاني على الجانب النظري بدراسة ميدانية تقوم بإجراءات دراسية أساسية من المنهج و عينات من التمدرس و الأداة و تحليل النتائج النهائية باستخدام المحاور منها الاختبارات المقالية وعلاقتها بالأداء الدراسي و النتائج العامة للبحث فقد استطعنا تقويم الاختبارات الموضعية التي يبينها الأساتذة في التقويم التحصيلي لتلاميذهم بشكل كبيرية التقويم وأهدافه ووظيفته
The topic of this note centered on the relationship of educational evaluation methods to academic achievement and the role of the educational system in the emergence of competent individuals based on the problematic and hypothesis that was about the relationship between educational evaluation and academic achievement, as well as between the importance of the study and its objectives and the limits of its study and division through the chapter The first is concerned with educational evaluation and its relationship to academic performance, depending on the concept of evaluation, evaluation, interrelationship and difference, and the study of aspects related to the educational process by the student and professor, curricula and teaching aids. We have shown the stages of the educational process and its levels from the initial evaluation, diagnostic evaluation, and evaluation. The formative and final evaluation with highlighting its importance in revealing the general and particular levels and its role in upgrading skills and advancing educational programs and individual and collective behaviors. In the second semester, it was adopted on the theoretical side with a field study that performs basic study procedures from the curriculum and samples of schooling and The tool and the analysis of the final results using the axes, including the essay tests and their relationship to academic performance and the general results of the research We were able to evaluate the topical tests indicated by the teachers in the achievement evaluation of their students in a large way, the objectives and function of the evaluation.
Description: تعليمية اللغات
URI: https://dspace.univ-adrar.edu.dz/jspui/handle/123456789/5259
Appears in Collections:Mémoires de Master



Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.