Please use this identifier to cite or link to this item: https://dspace.univ-adrar.edu.dz/jspui/handle/123456789/5240
Title: أثر أدوات التحليل الاستراتيجي في تعزيز تنافسية المؤسسات الاقتصادية
Other Titles: ''دراسة استطلاعية تحليلية لمؤسسة تويوتا (swot) أنموذجا''
Authors: بركامي, نعيمة
بن عبد الكريم, شيماء
عياد, ليلى / مؤطر
Keywords: التحليل الاستراتيجي
الميزة التنافسية
مؤسسة تويوتا
أداة التحليل
تعزيز التنافسية
strategic analysis
competitive advantage
Toyota Corporation
analysis tool
competitiveness enhancement
Issue Date: 15-Jun-2021
Publisher: جامعة احمد دراية - ادرار
Abstract: هدفت الدراسة إلى توضيح الأثر الذي تقوم به أدوات التحليل الاستراتيجي في تعزيز تنافسية المؤسسات الاقتصادية، تمحورت إشكالية الدراسة في كيف يمكن لأدوات التحليل الاستراتيجي تعزيز تنافسية المؤسسات الاقتصادية، وترتكز فرضياتها حول تعتبر أدوات التحليل الاستراتيجي كافية في تحقيق الميزة التنافسية، ثانيا يعتبر نموذجSWOT كافي في تحقيق المؤسسة الاقتصادية لميزتها التنافسية، ثالثا للبيئة الداخلية و الخارجية دور فعال للمؤسسة في رؤية إستراتيجيتها، إما بالنسبة للأدوات المستخدمة في الدراسة اعتمدنا على أداة جمع البيانات التي تتناسب مع أهداف الدراسة، المنهج المتبع تم استخدام المنهج الوصفي التحليلي لأنه يمكن من جمع البيانات عن الظاهرة محل الدراسة بشقيها ( التحليل الاستراتيجي، والميزة التنافسية)، واعتمدنا أيضا على المنهج الاستطلاعي في دراسة واقع مؤسسة تويوتا، وتوصلت الدراسة إلى النتائج التالية: *يساعد التحليل الاستراتيجي المنظمة في تحديد رسالتها وأهدافها. *يساهم تحليل سووت في تحديد نقاط القوة المتاحة التي يمكن تفعيلها لمواجهة العقبات و استغلال الفرص والتقليل أو السيطرة على جواب الضعف ومواجهة التهديدات المحتملة. *تسعى مؤسسة تويوتا دائما إلى الاحتفاظ بالصدارة والعمل على زيادة معدل النمو بالشركة بأقصى سرعة ممكنة. *بناء الميزة التنافسية وتطويرها له علاقة قوية بأدوات التحليل الاستراتيجي.
The study aimed to clarify the impact of strategic analysis tools in enhancing the competitiveness of economic institutions. The problem of the study centered on how strategic analysis tools can enhance the competitiveness of economic institutions, and its hypotheses are based on whether the strategic analysis tools are sufficient in achieving competitive advantage. The economic institution for its competitive advantage, thirdly, the internal and external environment has an effective role for the institution in seeing its strategy, either with regard to the tools used in the study, we have relied on a data collection tool that is commensurate with the objectives of the study, the approach followed, the descriptive and analytical approach was used because it enables the collection of data on the phenomenon under study. In both parts (strategic analysis and competitive advantage), we also depended on the exploratory approach in studying the reality of Toyota Corporation, and the study reached the following results: * Strategic analysis helps the organization define its mission and goals. * SWOT analysis contributes to identifying available strengths that can be activated to face obstacles, exploit opportunities, reduce or control the answer to weakness and confront potential threats. * Toyota Corporation always seeks to maintain the lead and work to increase the company's growth rate as quickly as possible. * Building and developing competitive advantage has a strong relationship with strategic analysis tools.
Description: ادارة الاعمال
URI: https://dspace.univ-adrar.edu.dz/jspui/handle/123456789/5240
Appears in Collections:Mémoires de Master



Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.