Please use this identifier to cite or link to this item: https://dspace.univ-adrar.edu.dz/jspui/handle/123456789/5204
Full metadata record
DC FieldValueLanguage
dc.contributor.authorبولغيتي, جيلالي
dc.contributor.authorعبد الكريم, كرومي
dc.contributor.authorشابي, سعاد / مؤطر
dc.date.accessioned2021-06-03T14:11:34Z
dc.date.available2021-06-03T14:11:34Z
dc.date.issued2020
dc.identifier.urihttps://dspace.univ-adrar.edu.dz/jspui/handle/123456789/5204
dc.descriptionتخصّص: تعليميّة اللّغاتen_US
dc.description.abstractناقشت هذه المذكرة واقع تعليم الفصحى في المدرسة الجزائرية، وخاصة التّعلِيم المتوسط، وفي ظلّ استعمال العاميّة في العملية التّعلمية وماله من أثر على تحصيل التّلميذ لهذه اللّغة. وقد كشفت نتائج البحث الميداني عن أثر واضح للعاميّة في مستوى تعلم اللّغة العربيّة وبخاصة في مستوى الإنتاج الشّفوي والمكتوب. وكما أظهرت النتائج أيضا أنّه في مقابل شساعة مساحة العاميّة هناك ضيق شديد في مساحة استعمال الفصحى، إذ يَكاد ينحصر في حصّة اللّغة العربيّة وفي حجرة الدّرس لا غير، وعليه يقترح البحث جملةً مِن الحلولِ الممكنة من شأنِها توسيع دائرة استعمال الفصحى والرّقي بأداء المتعلمين والوصول به إلى النّمودج الأمثل.en_US
dc.description.abstractThis note discusses the reality of teaching eloquence in the Algerian school, especially the education of the medium, and in light of the use of colloquialism in the learning process and its impact on the student’s achievement of this language. The results of the field research revealed a clear impact of colloquialism on the level of Arabic language learning, especially on the level of oral and written production. The results also showed that in contrast to the vastness of the space of the colloquial, there is a severe constriction in the space for the use of classical Arabic, as it is almost confined to the Arabic language class and in the classroom only, and therefore the research proposes a set of possible solutions that will expand the circle of use for classical and improve the performance of learners and bring it to the model optimum.
dc.publisherجامعة احمد دراية -ادرارen_US
dc.subjectالتّعليم _ التّعلم _ العاميّة _ اللّغة العربيّة _ تعليم المتوسط _ الفصحىen_US
dc.subjectتخصّص: تعليميّة اللّغاتen_US
dc.subjectTeaching, Learning, Colloquial, Arabic, Intermediate Education, Classicalen_US
dc.titleاستعمال العاميّة في المدرسة الجزائريّة وأثرهُ في تعليم اللّغة العربيّةen_US
dc.title.alternativeوتعلّمها، في التّعليم المتوسط - أُنموذجاً-en_US
dc.typeThesisen_US
Appears in Collections:Mémoires de Master



Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.