Please use this identifier to cite or link to this item: https://dspace.univ-adrar.edu.dz/jspui/handle/123456789/5191
Title: كفاءة البرنامج التعليمي للغة العربية وفاعليته في تطوير المهارات التعليمية لذوي الإعاقة البصرية
Other Titles: الطور الأول من التعليم الابتدائي - أنموذجا مع دراسة ميدانية بمدرسة الأطفال المعوقين بصريا بأدرار
Authors: بلبالي, حورية
بلالي, مبارك / مؤطر
Keywords: تعليمية اللغات
البرنامج التعليمي, المهارات التعليمية, الإعاقة البصرية
Educational Programs, Educational Skills, Visual Disability
Issue Date: 15-Oct-2020
Publisher: جامعة احمد دراية -ادرار
Abstract: إنَ فقدان البصر لا يحرم الطفل الكفيف إلاَّ من معرفة الألوان والأضواء وبعض الأمور التي يمكنه الاستغناء عنها كونها لا تؤثر كثيرًا على حياته العامة، لذا فبإمكانه تحصيل ما يحصل عليــه الطفل المبصر من التعليم، ولـذلك يستطيــع الطفل الكــفيف تلقــي الإرشادات والتوجيهات من معلمه دون عناء، بطريقة مكيفة باستخدام خط "برايل" الذي يعتبر الركيزة الأولى لتعليمه شتى المعارف, ولا ننسى في ذلك المران وممارسة المهارات الأربع المحادثة والاستماع والقراءة والكتابة.
The loss of vision does not de prive the blind child except from knowing the colors lights and some things that he can dispense with because it does not greatly affect his general life, so he can obtain what the sighted child gets from education, and therefore the blind child can receive instruction and directions from his teacher without effort in an adapted way. Braille line, which is the first pillar of his teaching of various knowledge, and we do not forget in this exercise and practice the four skills: conversation, listening, reading, and writing.
Description: تخصص: تعليمية اللغات
URI: https://dspace.univ-adrar.edu.dz/jspui/handle/123456789/5191
Appears in Collections:Mémoires de Master

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
001.pdf1.54 MBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.