Please use this identifier to cite or link to this item: https://dspace.univ-adrar.edu.dz/jspui/handle/123456789/4731
Full metadata record
DC FieldValueLanguage
dc.contributor.authorبن أشان, حليمة
dc.contributor.authorقديري, خديجة
dc.contributor.authorهداجي, عبد الجليل / مؤطر
dc.date.accessioned2021-01-14T09:05:42Z
dc.date.available2021-01-14T09:05:42Z
dc.date.issued2020
dc.identifier.urihttps://dspace.univ-adrar.edu.dz/jspui/handle/123456789/4731
dc.descriptionادارة الاعمالen_US
dc.description.abstractهدفت هذه الدراسة للتعرف على الالتزام المهني ودوره في تحسين جودة الخدمة العمومية في المؤسسة الاستشفائية بتميمون وكانت عينة الدراسة تبلغ 46 موظفا لدى مصلحة المخبر والتصفية , وتم الاعتماد على برنامج إحصائي spss وستخدمنا المنهج الوصفي والأسلوب التحليلي , وكانت أهم النتائج المتوصل إليها : الالتزام المهني هو نظام يساعد في اتخاذ القرار ويؤدي إلى رضا العاملين في المؤسسة وعدم الاحتراق الوظيفي , الالتزام المهني يؤدي إلى تطوير المؤسسة ورفع من إنتاجية المنظمة وهذا ما يمكنها من تقديم خدمات متميزة , كما تتبنى المستشفى الجودة والتحسين المستمر في مهامها وتسعى للعمل من أجل ذلك باستمرار, لتحسين الخدمة العمومية يجب أن تكون هناك هياكل وهيئات ترافق العامل ليقوم بمهامه على أكمل وجه, وأن أهم التوصيات نذكر منها : زيادة اهتمام المؤسسة الاستشفائية بتبني نظام الالتزام المهني لأنه يعتبر من متطلبات تحسين جودة الخدمة العمومية , أهمية العمل على تعزيز الالتزام المهني لدى العاملين في المستشفى بما يحقق راحة المريض, توفير دورات مياه صحية ونظيفة .en_US
dc.publisherجامعة احمد دراية - ادرارen_US
dc.subjectالالتزام المهنيen_US
dc.subjectالجودةen_US
dc.subjectالخدمة العموميةen_US
dc.titleدور الالتزام المهني في تحسين جودة الخدمة العموميةen_US
dc.title.alternativeدراسة حالة: المؤسسة العمومية الإستشفائية الهاشمي محمد بتيميمون للفترة ما بين: أكتوبر 9102 و أكتوبر 91en_US
dc.typeThesisen_US
dcterms.abstractThis study aimed to identify the role of occupational commitment in improving the quality of public service in the public hospital, Timimoun. The sample of the study consisted of 46 employees at the laboratory and filtering department, relaying on a statistical program (SPSS) and using the descriptive analytical method. The results were as follows: Professional commitment is a system that helps in decision-making and leads to employee satisfaction in the organization as well as preventing job burnout; it leads to the development of the organization and raising its productivity for it can provide excellent services; besides, the institution adopts concept of quality and continuous improvement in its tasks, it is constantly seeking to do so. To improve the public service, there must be structures and bodies accompanying the employees to carry out their duties perfectly. Among the most important recommendations of the study are: The institution must increase interest in the professional commitment system because it is considered one of the requirements for improving the quality of public service, and enhancing that system at the hospital staff will lead to patient comfort. Also, it is important to provide healthy and clean toilets in the hospital.
Appears in Collections:Mémoires de Master



Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.