Please use this identifier to cite or link to this item: https://dspace.univ-adrar.edu.dz/jspui/handle/123456789/4726
Title: The Effectiveness of Teaching Listening Comprehension in line with Listening Strategies Awareness and Use
Authors: Bouchikhi, Manal
Bouhania, Bachir / Supervisor
Keywords: listening skill
teaching listening comprehension
listening strategies
Issue Date: 2020
Publisher: University Ahmed DRAIA of Adrar
Abstract: Teaching our students how to listen effectively is crucial. Therefore, the main goal of this study is to reveal to what extent teachers and students a) realize the listening skill’s importance in TEFL, b) are aware and use listening strategies, c) and face difficulties in their listening courses. To this end, a Likert scale questionnaire was handed to a total of 76 students of 3rd year secondary school, and 4 teachers were interviewed. The results indicate that our participants recognize the importance of listening, yet they are not very aware of its significance (i.e. the reason behind having listening courses). Additionally, the awareness of listening strategies among the participants is missing; however, students tend to use such strategies to a limited extent. Also, students face a number of problems while listening. It was concluded that, in order to overcome their listening problems, students have an obvious need to be taught how to listen i.e. taught how to use listening strategies; thus, teachers are the first who need to have a solid theoretical and practical background about listening strategies through instructional training. It was also recommended to teachers to change some of their rigid practices regarding listening lessons to attract students’ intention and engage them in listening tasks.
بقدر أهمية الاستماع فإن تعليم تلامذتنا كيف يستمعون بكفاءة أكثر أهمية. وبالتالي الهدف الأساسي لهذه الدراسة هو اكتشاف لأي مدى أساتذة وتلاميذ اللغة الانجليزية 1) يدركون أهمية الاستماع في تعلم اللغة الإنجليزية كلغة أجنبية 2) يعون ويستعملون استراتيجيات الاستماع 3) يواجهون صعوبات أثناء حصص الاستماع. لأجل هذه الغاية، تم توزيع استمارات ذات مقياس ليكرت على 76 طالب سنة ثالثة من التعليم الثانوي و تم مقابلة 4 أساتذة لنفس المستوى. النتائج بينت أن المشتركين في الدراسة يعترفون بأهمية الاستماع إلا أنهم لا يدركون المغزى منه. بالإضافة إلى هذا، الوعي بوجود استراتيجيات خاصة بالاستماع غائب لدى الطلبة والأساتذة إلا أن التلاميذ يميلون إلى استعمال هذه الاستراتيجيات إلى مدى محدود. كذلك، التلاميذ يواجهون عددا من الصعوبات أثناء الاستماع. تم الختام بأنه من اجل تجاوز هذه الصعوبات، هناك حاجة ماسة لأن يتم تعليم التلاميذ كيف يستمعون، بمعنى آخر، تعليمهم كيف يستعملون استراتيجيات الاستماع. وعليه فإن الأساتذة مطالبون بامتلاك خلفية نظرية وتطبيقية صلبة حول استراتيجيات الاستماع من خلال تدريب تعليمي. وهم مطالبون أيضا بتغيير بعض من الممارسات الثابتة بخصوص دروس الاستماع من أجل جذب التلاميذ للانخراط في تطبيقات الاستماع.
Description: Linguistics and Didactics
URI: https://dspace.univ-adrar.edu.dz/jspui/handle/123456789/4726
Appears in Collections:Mémoire de Master

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
The Effectiveness of Teaching Listening.pdf2.28 MBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.