Please use this identifier to cite or link to this item: https://dspace.univ-adrar.edu.dz/jspui/handle/123456789/4708
Title: فقه التيسير ملامحه ومقاصده
Authors: فضلاوي, فاطنة
بوقلقولة, عاشور / مؤطر
Keywords: فقه التيسير
الملامح
المقاصد
Jurisprudence of Facilitation
Features
Objectives
Issue Date: 18-Nov-2020
Publisher: جامعة احمد دراية - ادرار
Abstract: فسبحان من يسير، كل معسرات وخفف كل المثقلات، وسهل كل المعوصات، وسامح على كل العثرات، وصفح على الأخطاء والزلات، وتجاوز عن كل السيئات، وأشهد آن لا إله إلا الله لا معبود بحق سواه، شهادة ندخرها ليوم لا ينفع فيه مال، ولا بنون إلا من أتى الله يقلب سليم، وأشهد أن محمداً عبده ورسوله، بلغ الرسالة وأدى الأمانة، وعلى آله وأصحابه الغر الميامين، أما بعد: التيسير هو أحد أهم الركائز الشريعة الإسلامية، وأسسها فمن رحمته، وتخفيفه سبحانه وتعالى جعل جميع أحكامه، وتكاليفه ميسرة مبنية على التيسير، ورفع الحرج رفقاً بالخلق عامة والمسلمين المكلفين خاصة . فالتيسير أمر رباني، ومنهج إلهي، ومقصد شرعي، فما أعظم العظيم العليم في تشريعه!. ومن هنا تتجلى حكمته في تشريع دين الإسلام وأحكامه، وكما أنه يبرز ابرازاً واضحاً وتاماً أنه جعل الإسلام دين يسر، وسماحة، والتيسير متجسداً منهجاً وتطبيقاً في الوحيين، وليس كما يعتقد البعض أنه مجرد استجابة لمحدثات العصر، وتطوراته. فبي النظر والتأمل نجد الشريعة الإسلامية لا تخلوا من خاصيتين وهما: التيسير ورفع الحرج، وجلب المصالح، ودرء المفاسد، ففي الحقيقة الشريعة كلها مصالح فدفع المفاسد هو مصلحة كذلك. وعلى هذا فملامح التيسير ومقاصده ثابتة بالوحيين. كما أن لتيسير أهمية بالغة وهي تحقيق المصالح، ودفع المفاسد، وكذلك مراعاة الأحوال والظروف لتحقيق مصالح العباد. وكما أنه يظهر محاسن الشريعة الإسلامية ويسرها وتخفيفها ومواكبتها لكل الأزمنة، والأمكنة والتطورات. وفي صياغة لهذا البحث قد قسمته إلى ثلاثة مباحث وكل مبحث إلى ثلاثة مطالب فالمطلب الأول تكملت فيه على التعريفات بمصطلحات البحث وهي( التيسير، ملامح، المقاصد، لغة واصطلاحا ) مع ذكر المناسبة بين المعنى اللغوي والمعنى الاصطلاحي. والمطلب الثاني تناولت فيه الألفاظ المرادفة لتيسير لغة واصطلاحاً وعلاقتها بلفظ التيسير، والمطلب الثالث تناولت فيه الألفاظ المقابلة لتيسير (المضادة) والألفاظ الأعم من التيسير. لغة واصطلاحاً وعلاقتها (صلتها) بلفظ التيسير. أما المبحث الثاني: تضمن ملامح التيسير. فالمطلب الأول تضمن الملامح العامة لتيسير وهي (القواعد الفقهية) ،والمطلب الثاني الملامح الخاصة لتيسير وهي( الضوابط الفقهية) ، والمطلب الثالث الملامح الجزئية فقد تناولت فيه الأدلة غير صريحة من الكتاب والسنة. المبحث الثالث تكملت فيه على مقاصد التيسير في العبادات والمعاملات والأحوال الشخصية المطلب الأول: مقصد التيسير في العبادات. المطلب الثاني: مقصد التيسير في المعاملات. المطلب الثالث: مقصد التيسير في الأحوال الشخصية. وختمته بالنتائج: أهمها: 1-أن التيسير أمر إلهي، ومنهج رباني، ومقصد شرعي، وليس كما يعتقد البعض أنه مجرد استجابة لضغوطات الواقع ومحدثاته.2-أن التيسير هو أحد أهم الركائز التي ترتكز عليها الشريعة الإسلامية وأن جميع أحكامها مبنية عليه، وأنه أحد أهم أسباب خلودها، واستمرارها، وبقائها واستقرارها.3- التيسير له أهمية بالغة في حفظ الدين، وأحكامه، والترغيب فيه.4- أن جميع أبواب الشريعة تدخل تحت مقصد التيسير، وأن الأخذ والعمل به لدى الناس متفاوت عل حساب قدراتهم.5-أن التيسير يهدف أولاً وأخيراً إلى تحقيق المقاصد من جلب مصالح ومنافع ودرء مفاسد ومضار.6-أن التيسير ورفع الحرج أصلان من أصول الشريعة الإسلامية ومقاصدها
Glory be to the one who walks, all the hardships, relieves all burdens, eases all misfortunes, forgives all missteps, forgives mistakes and slips, transcends all sins, and bears witness that there is no god but God, there is no worship for the right of anyone but Him, testimony we save for a day when no money is useful, nor sons Except for those who come, God will turn Salim, and I bear witness that Muhammad, his servant and messenger, delivered the message and delivered the trust, and upon his family and companions the righteous ones. Facilitation is one of the most important pillars of Islamic law, and its foundations are those of His mercy and dilution of Him Almighty to make all its rulings, and its costs easy based on facilitation, and raising the embarrassment in companionship with morals in general and Muslims in charge in particular. Facilitation is a divine order, a divine approach, and a legitimate aim, so how great is the one who knows best in his legislation! Hence, his wisdom is reflected in the legislation and rulings of the religion of Islam, and it also highlights clearly and completely that he made Islam a religion of ease, tolerance, and facilitation embodied in the method and application of the revelations, and not as some believe that it is merely a response to the modernities of the era and its developments. In looking at and contemplating, we find the Islamic Sharia is not devoid of two characteristics, namely: facilitation and raising the embarrassment, and bringing interests, and warding off evil, in fact Sharia is all interests, so warding off evil is an interest as well. Based on this, the features and purposes of facilitation are fixed by the two revelations. Facilitation is also of the utmost importance, which is to achieve interests and ward off evil, as well as taking into account conditions and circumstances to achieve the interests of people. It also shows the virtues of Islamic law, its ease, mitigation, and its keeping pace with all times, places and developments. In the drafting of this research, I divided it into three sections and each topic into three demands. The first requirement was completed in it on the definitions of the search terms which are (facilitation, features, objectives, language and idiom) with a mention of the occasion between the linguistic meaning and the idiomatic meaning. The second requirement deals with the equivalent expressions to facilitate language and idiom and their relationship to the term facilitation, and the third requirement deals with the corresponding words to facilitate (counter) and the more general terms of facilitation. Language and idiom and its relationship (relevance) to the word facilitation. As for the second topic: it included the features of facilitation. The first requirement included the general features of facilitating (the rules of jurisprudence), the second demand the special features of facilitating (jurisprudential controls), and the third requirement partial features in which the evidence was not explicit from the Qur’an and Sunnah. The third topic covered the purposes of facilitation in worship, transactions and personal status The first requirement: the purpose of facilitation in worship. The second requirement: the purpose of facilitation in transactions. The third requirement: the purpose of facilitation in personal status. And concluded it with the results: The most important of them are: 1- Facilitation is a divine order, a divine approach, and a legitimate aim, not as some believe it is merely a response to the pressures of reality and its updates. 2- That facilitation is one of the most important pillars on which Islamic law is based and that all its rulings are based on it, and it is one of the most important reasons for its eternity and continuity. 3- Its survival and stability 3- Facilitation is of great importance in preserving religion, its rulings, and appealing to it 4- That all chapters of Sharia fall under the purpose of facilitation, and that the introduction and implementation of it by people is uneven at the expense of their abilities. 5- Facilitation aims first and last to achieve The purposes of bringing interests and benefits and warding off evil and harm. 6- Facilitation and elimination of embarrassment are two of the principles and purposes of Islamic law
URI: https://dspace.univ-adrar.edu.dz/jspui/handle/123456789/4708
Appears in Collections:Mémoires de Master

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
فقه التيسير ملامحه ومقاصده.pdf19.27 MBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.