Please use this identifier to cite or link to this item: https://dspace.univ-adrar.edu.dz/jspui/handle/123456789/4674
Title: تقدير الذات لدى تلاميذ ذوي صعوبات التعلم الأكاديمي
Other Titles: القراءة ، الكتابة والحساب
القراءة ، الكتابة والحساب لدى تلاميذ السنة الثالثة والرابعة والخامسة ابتدائي دراسة ميدانية ابتدائية زاوية الشيخ بن عومر بـــودة
Authors: سعيدي, كلثوم
رقاني, فاطمة الزهراء
بن خالد, عبد الكريم / مؤطر
Keywords: تقدير الذات، صعوبات التعلم الاكاديمية، التعليم الابتدائي
self-esteem, academic learning difficulties, elementary education
Issue Date: 2020
Publisher: جامعة احمد دراية -ادرار
Abstract: عنونت الدارسة ب تقدير الذات لدى تلاميذ ذوي صعوبات التعلم الأكاديمية لدى تلاميذ السنة الثالثة، الرابعة والخامسة ابتدائي، وانطلقت من التساؤل التالي: هل توجد علاقة بين تقدير الذات وصعوبات التعلم الأكاديمية، كما تم التحقق من ثبات الأداة بطريقة آلفا كرونباخ لدى تلاميذ السنة الثالثة، الرابعة والخامسة ابتدائي؟ تكونت عينة الدارسة من( 70) تلميذ وتلميذة، تم اختيار العينة بطريقة عشوائية بسيطة ، وتم الاعتماد على المنهج الوصفي التحليلي مستخدمين أداة جمع البيانات تمثلت في استبيان تقدير الذات واستبيان صعوبات التعلم الاكاديمية، يتكون استبيان تقدير الذات من 20 فقرة مقسمة على بعدين وهما بعد احترام وبعد تقبل الذات ،أما مقياس صعوبات التعلم الأكاديمية يشمل على ثلاثة أبعاد وهي بعد القراءة، بعد الكتابةو بعد الحساب، بعد التأكد من صدق الأداة من عرضها على مجموعة من المحكمين، حيث بلغ معامل الثبات 0.79وأظهر نتائج الدراسة مايلي: توجد علاقة ارتباطية بين تقدير الذات وصعوبات التعلم الاكاديمية لدى عينة الدراسة. لايوجد فرق دال إحصائيا لتقدير الذات يعزى للمستوى الدراسي. لايوجد فرق دال إحصائيا لتقدير الذات يعزى للجنسين. لايوجد فرق دال إحصائيا لصعوبات التعلم يعزى للجنس .
The study titled Self-Esteem of Students with Academic Learning Difficulties among Third, Fourth, and Fifth Year Pupils, and started from the following question: Is there a relationship between self-esteem and academic learning difficulties, as the stability of the tool was verified by Cronbach's Alpha method for third, fourth and fifth year pupils? The sample of the study consisted of (70) male and female students, the sample was chosen in a simple random way, and the analytical descriptive approach was relied upon using the data-collection tool represented in the Self-Esteem Questionnaire and the Academic Learning Difficulties Questionnaire, the self-esteem questionnaire consists of 20 items divided into two dimensions, which are after respect And after self-acceptance, as for the academic learning difficulties scale, it includes three dimensions, namely after reading, after writing, and after calculation, after making sure of the validity of the tool from being presented to a group of arbitrators, as the reliability coefficient reached 0.79 and the results of the study showed the following : There is a correlation between self-esteem and academic learning difficulties in the study sample. There is no statistically significant difference in self-esteem attributable to academic level. There is no statistically significant difference in self-esteem attributable to the two sexes. There is no statistically significant difference due to gender.
Description: تخصص: علم النفس المدرسي
URI: https://dspace.univ-adrar.edu.dz/jspui/handle/123456789/4674
Appears in Collections:Mémoires de Master



Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.