Please use this identifier to cite or link to this item: https://dspace.univ-adrar.edu.dz/jspui/handle/123456789/4658
Title: دور رأس المال العلاقاتي في تعزيز الميزة التنافسية
Other Titles: دراسة حالة: مؤسسة اتصالات الجزائر بأدرار
Authors: حالة, حفصة
بن علالة, خديجة
نعماوي, رشيدة / مؤطر
Keywords: رأس المال العلاقاتي-العلاقة مع الزبائن-العلاقة مع الموردين-التحالفات الاستراتيجية-الميزة التنافسية-الجودة-الكفاءة والفعالية-الابداع والابتكار-التكلفة- إدارة اعمال
relational capital -CustomerRelationship -relationship with suppliers - strategic alliance - the competetive advantage –Quality – competancy and effcatcity – innovation - cost
Issue Date: 2020
Publisher: جامعة احمد دراية -ادرار
Abstract: تهدف الدراسة إلى تحديد الدور الذي يلعبه رأس المال العلاقاتي في تعزيز الميزة التنافسية بمؤسسة اتصالات الجزائر بأدرار، وبغية تحقيق ذلك تم تصميم استبانة وتوزيعها على العينة المختارة من موظفي مؤسسة اتصالات الجزائر بأدرار والبالغ عددها 38 مفردة، ولتحليل بيانات الاستبانة تم استخدام برنامج SPSS بالاعتماد على أدوات التحليل الاحصائي مثل المتوسط الحسابي والانحراف المعياري وتحليل التباين والانحدار وغيرها من الاختبارات الاخرى وقد توصلت الدراسة إلى مجموعة من النتائج أهمها: 1. وجود علاقة ارتباط إيجابية طردية ذات دلالة إحصائية بين راس المال العلاقاتي بأبعاده الثلاثة وتعزيز الميزة التنافسية بمؤسسة اتصالات الجزائر بأدرار عند مستوى دلالةاحصائية 5.% 2. لا توجد فروقات حول وجود رأس المال العلاقاتي في اتصالات الجزائر بأدرار وكذا الميزة التنافسية تعزى للمتغيرات الشخصية (المؤهل العلمي، سنوات الخدمة، المنصب الوظيفي) 3. وجود أثر لأبعاد رأس المال العلاقاتي (العلاقة مع الزبائن، العلاقة مع الموردين، التحالفات الاستراتيجية) على الميزة التنافسية في مؤسسة اتصالات الجزائر بأدرار.
This study aims to prise the role that relational capital play in re-enfourcing to competetive advantage in algérien télécom agency in adrar , to do that a well formed questionaier has been desterbiuted to a number of people around 38 person . to analyse this questionair we using the instruments of analysis like the contiy rate and declinating system and analysing to variables and other leinels of analysis. This study achived aset of results as follows : 1. The existance of a positive relatoionship with statistical indication between the capital with its three dimentions and forcing the competetive advantage at algérien télécom agency in adrar at a statistical indicaton of 5%. 2. There are no deferences about founding a relational capital at algeria télécom in adrar and the competetive advantage as well (scientefic qualifiers ،years of work job، poste) 3. The existance of the relational capital effect with (the Relationship with clients ، the Relationship with importers، strategic alliance ) at the competetive advantage in algeria télécom in adrar. Keywords :relational capital -CustomerRelationship -relationship with suppliers - strategic alliance - the
Description: تخصص: إدارة اعمال
URI: https://dspace.univ-adrar.edu.dz/jspui/handle/123456789/4658
Appears in Collections:Mémoires de Master



Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.