Please use this identifier to cite or link to this item: https://dspace.univ-adrar.edu.dz/jspui/handle/123456789/4655
Full metadata record
DC FieldValueLanguage
dc.contributor.authorبن لحسن, نورة
dc.contributor.authorبايشي, وهيبة
dc.contributor.authorبروكي, عبد الرحمان / مؤطر
dc.date.accessioned2020-12-22T15:09:18Z
dc.date.available2020-12-22T15:09:18Z
dc.date.issued2020
dc.identifier.urihttps://dspace.univ-adrar.edu.dz/jspui/handle/123456789/4655
dc.descriptionإدارة أعمالen_US
dc.description.abstractهدفت الدراسة الى التعرف على دور التدريب الالكتروني في تحسين اداء الاستاذ الجامعي بالجامعة الجزائرية ,وذلك من خلال تحديد العلاقة بين ابعاد التدريب الالكتروني واداء الاستاذ الجامعي, وقد تم الاعتماد على المنهج الوصفي التحليلي كونه مناسب لموضوع الدراسة ,كما تم جمع المعلومات من المستجوبين (اساتذة حديثي التوظيف بالجامعات الجزائرية ) من خلال تصميم استبانة الكترونية مكونة من محورين عدد فقراتهم (43) فقرة باالاضافة الى محور البيانات الشخصية والوظيفية ( السن الجنس والمسمى الوظيفي) ,وزعت على عينة مكونة من (237) استاذ جامعي, بحيث لم تفقد أي استمارة ,وقد تم معالجة البيانات الموجودة ضمن الاستبانة بالاعتماد على برنامج التحليل الاحضائي (spss). ومن اهم النتائج التي توصلت اليها الدراسة:  وجود علاقة ارتباط ضعيفة ذات دلالة احصائية بين التدريب الالكتروني واداء الاستاذ الجامعي بالجامعة الجزائرية .  وجود اثر دال احصائيا لابعاد التدريب الالكتروني على اداء الاستاذ الجامعي بالجامعة الجزائرية.  عدم وجود فروق ذات دلالة احصائية عند مستوى معنوية ( 0.05 ≥α ) بين استجابات افراد عينة الدراسة تعزى الى متغير السن.  وجود فروق ذات دلالة احصائية عند مستوى معنوية ( 0.05 ≥α ) بين استجابات افراد عينة الدراسة تعزى الى متغيري الجنس والمسمى الوظيفي.en_US
dc.description.abstractThe study aimed to identify the role of e- training in improving the performance of the university professor at the University of Algeria , This is by identifying the relationship between the dimensions of electronic training and the performance of the university professor, The descriptive analytical approach appropriate for the subject matter of the study, and information was collected from the respondents (Newly recruited professors at Algerian universities) Through the design of an electronic questionnaire consisting of two axes of paragraphs) 43( in addition on the axis of personal and functional data (age, sex and job title). distributed to a sample of) 237( university professors, so that no form was lost, The data in the resolution were processed bassed on the statistical analysis program)Spss(. Some of the most important findings of the study are:  There is a weak statistically significant correlation between e- training and the performance of the university professor at the University of Algeria.  There is statistically significant impact on the performance of the university professor at the A University of Algeria.  The lack of statistically significant differences at )α≥ .0.0( moral level between the responses of the study sample members is due to the age variable.  The presence of statistical significant differences at )α≥ .0.0( moral level between the responses of the study sample members is due to variables of sex and functional title.
dc.publisherجامعة احمد دراية - ادرارen_US
dc.subjectالتكوين عن بعد(التدريب الالكتروني)en_US
dc.subjectالاداءen_US
dc.subjectالاستاذ الجامعيen_US
dc.subjectالجامعة الجزائريةen_US
dc.subjectDistance training e-trainingen_US
dc.subjectperformanceen_US
dc.subjectuniversity professoren_US
dc.subjectAlgerian Universityen_US
dc.titleالتكوين عن بعد (التدريب الالكتروني) ودوره في تحسين أداء الأستاذ الجامعيen_US
dc.title.alternativeدراسة حالة أساتذة حديثي التوظيف بالجزائرen_US
dc.typeThesisen_US
Appears in Collections:Mémoires de Master

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
التكوين عن بعد.pdf6.39 MBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.