Please use this identifier to cite or link to this item: https://dspace.univ-adrar.edu.dz/jspui/handle/123456789/4617
Title: البعد الوظيفي للمثال في تعليم نشاطي البلاغة والقواعد
Other Titles: دروس السنة الثالثة ثانوي للشعب العلمية أنموذجا
Authors: جلولي, مصطفى
عزيز, محمد
راجع, أحمد / مؤطر
Keywords: البعد الوظيفي / تعليم نشاطي / البلاغة / القواعد
Issue Date: 2020
Publisher: جامعة احمد دراية -ادرار
Abstract: لقد اهتم بحثنا هذا بموضوع المثال التعليمي، باعتبار المثال واحد من أهم الوسائل المساعدة في تعليم اللغات، فاخترنا العينة أمثلة كتاب اللغة العربية وآدابها للسنة الثالثة ثانوي الشعب العلمية لتكون موضوع الدراسة والنقد، والهدف من ذلك معرفة ضوابط صياغة المثال التعليمي الناجح، ومعرفة ما إذا كانت أمثلة هذا الكتاب قد وافقت الضوابط في صياغتها وأنها حققت الهدف التعليمي الذي وضعت من أجله، لقد حددنا في الفصل النظري مفاهيم الموضوع بالتعريفات المفصلة، ثم أوردنا شروط صياغة المثال التعليمي، وفي الفصل التطبيقي حللنا محتوى الكتاب بإحصاء أمثلة نشاطي البلاغة والقواعد فيه ونقدها ومعرفة الناجع منها من الذي لم يؤد وظيفته جيدا وذلك وفق شروط الصياغة السابقة الذكر، ثم عززنا ما جاء في تحليل المحتوى بنتائج استبيانين حول تلك الأمثلة واحد للتلاميذ والآخر للأساتذة، ثم ختمنا البحث بمجموعة من الاستنتاجات والتوصيات لإعادة ضبط الأمثلة المقدمة للتلاميذ خاصة، وتحسين العملية التعليمية عامة.
In this research we focused on the subject of the most important means that helps in teaching languages.so،we chose the examples of the Arabic book for third year secondary education،scientific strem as a smple to be the subject of stuby and criticism.theaim is tolearn the controls for formulating a successful example and know if the bookexamples agree with the rules in its formulation and have achieved the educational objective.in thetheoretical chapter،we identified the subject concepts by the detailed definitions ،then we spke about the conditions for drafting the instructional example .in the practical chapter ،we analysed the book content through counting the examples of rhetoric and grammar activities ،then criticizing it and knoning the suittabl ones and the ones which don't function well .that was in accordance with the previos drafting conditions. After that ،we reinforced the content analysis with two questionnaires about these examples، one for students and the other for teachers . we then ended the research with a set of conclusions and recommendations to reset the examples given to students in particular and to improve the educational process in general.
Description: تخصص تعليمية اللغة
URI: https://dspace.univ-adrar.edu.dz/jspui/handle/123456789/4617
Appears in Collections:Mémoires de Master

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
البعد الوظيفي.pdf2.91 MBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.