Please use this identifier to cite or link to this item: https://dspace.univ-adrar.edu.dz/jspui/handle/123456789/4426
Title: تأثير المسؤولية الإجتماعية لأساتذة التعليم الثانوي على توافقهم المهني
Other Titles: دراسة ميدانية ببعض قصور بلديتي بودة وفنوغيل
Authors: عبد الرحمان, مريم
عيشاوي, بتول
بوفارس, عبد الرحمان / مؤطر
Keywords: المسؤولية الاجتماعية
التوافق المهني
Social Responsibility
Professional compatibility
Issue Date: 15-Oct-2020
Publisher: جامعة احمد دراية - ادرار
Abstract: هدفت الدراسة إلى معرفة تأثير المسؤولية الاجتماعية لأساتذة التعليم الثانوي على توافقهم المهني. وانطلقت الدراسة من فرضية عامة مفادها: " للمسؤولية الاجتماعية لأساتذة التعليم الثانوي تأثير على توافقهم المهني "، ولمعرفة ذلك تم تطبيق مقياسي متغيرات الدراسة وهما (المسؤولية الاجتماعية والتوافق المهني) لصاحبهما سامي خليل فحجان، وبعد تعديلهما من طرف الطالبتين تم تطبيقهما على عينة الدراسة والتي بلغ عددها (60) أستاذ وأستاذة من التعليم الثانوي، وتم إجراء الدراسة الميدانية ببعض قصور بلديتي بودة وفنوغيل . و بعد إستخدم الاسلوب الاحصائي معامل الارتباط بيرسون تم التوصل الى النتائج التالية : • للمسؤولية الاجتماعية لأساتذة التعليم الثانوي تأثير على توافقهم المهني . • للمسؤولية الشخصية لأساتذة التعليم الثانوي تأثير على توافقهم المهني . • ليس للمسؤولية الدينية و الاخلاقية لأساتذة التعليم الثانوي تأثير على توافقهم المهني. • للمسؤولية الجماعية لأساتذة التعليم الثانوي تأثير على توافقهم المهني. • ليس للمسؤولية الوطنية لأساتذة التعليم الثانوي تأثير على توافقهم المهني.
The study aimed to find out the effect of the social responsibility of secondary education teachers on their professional compatibility. The study started from a general hypothesis that: “The social responsibility of secondary education teachers has an impact on their professional compatibility.” To find out this, two measures of the study variables were applied, namely (social responsibility and professional compatibility) for their owner Sami Khalil Fahjan, and after they were modified by the two students, they were applied to the study sample, which reached There are (60) professors and professors from secondary education, and the field study was conducted in some palaces of the municipalities of Bouda and Fenugil. And after using the statistical method Pearson correlation coefficient, the following results were reached : • The social responsibility of secondary education teachers has an impact on their professional compatibility. • The personal responsibility of secondary education teachers has an impact on their professional compatibility. • The religious and moral responsibility of secondary school teachers has no effect on their professional compatibility.
URI: https://dspace.univ-adrar.edu.dz/jspui/handle/123456789/4426
Appears in Collections:Mémoires de Master

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
تأثير المسؤولية الإجتماعية.pdf2.14 MBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.