Please use this identifier to cite or link to this item: https://dspace.univ-adrar.edu.dz/jspui/handle/123456789/4397
Title: تأثير المطالعة على التحصيل الدراسي في مرحلة التعليم المتوسط
Other Titles: مادة اللغة العربية
Authors: فران, عربي
سعيدي, عبد الرحيم
شيلي, أمحمد / مؤطر
Keywords: القراءة
التعليم المتوسط
التحصيل الدراسي
اللغة العربية
Issue Date: 2020
Publisher: جامعة احمد دراية - ادرار
Abstract: تهدف هذه الدراسة إلى خدمة مجال البحث العلمي وذلك ببناء إستراتيجية تعلم تقوم على الاهتمام بالمطالعة وقراءة الكتب للرفع من التحصيل الدراسي للتلاميذ في مرحلة التعليم المتوسط ،وزيادة مستواهم الفكري والثقافي، وكذلك تقصي حقيقة تحصيل التلاميذ للمعرفة من خلال الاهتمام بمجال المطالعة والقراءة ، منطلقين من الإشكالية الآتية : ما أهمية المطالعة والقراءة ،وما تأثيرهما على التحصيل الدراسي لدى تلامذة التعليم المتوسط ؟ ولتحقيق أهداف هذه الدراسة تم اختيار العينة الطبقية لملاءمتها أهداف هذه الدراسة ، مكونة من أربعين (40) متعلما من تلاميذ السنة الأولى متوسط من متوسطات المقاطعة الإدارية العاشرة تسابيت ،ومتوسطة فرج الله بن الدين من المقاطعة الإدارية الأولى ،ومتوسطة أحمد بن علي من المقاطعة الإدارية الثانية ،ومجموعة من أساتذة اللغة العربية بهذه المؤسسات ،مستعملين الاستمارة والمقابلة كأداة لجمع البيانات ، وبعد التحليل الإحصائي لبيانات الاختبار باستعمال برنامج الحزم الإحصائية spss توصلت الدراسة إلى أهم النتائج التالية : -المداومة والإكثار من المطالعة يزيد من التحصيل الدراسي للتلاميذ . - القراءة والمطالعة مهمة بالنسبة للمتعلم في المدرسة كونها تنمي قدراته العقلية، وتوسع معلوماته،وتزيد رصيده المعرفي ومفرداته اللغوية . -المطالعة تزيد من القدرات الاستيعابية للتلميذ .
The study aims to serve the field of scientific research ,by building a learning strategy based on an interest in reading books to increase academic achievement of pupils in intermediate education.Besides, This study increases the students’ intellectual and cultural level. As well as investigating the reality of students’ acquisition of knowledge through interest in the field of reading; based on the following problematic: What is the importance of reading and what is its impact on the academic achievement of intermediate education pupils? To achieve the objectives of this study, the stratified sample was chosen to suit these objectives. The sample consists of forty (40) first year learners of middle school. These pupils are from the middle schools of the tenth administrative district Tesabit. Also, Farjallah Ben Addin Middle School, the fist administrative district. And Ahmed Ben Ali Middle School, the second administrative district ; and a group of Arabic teachers in these schools. Through using questionnaire and interview as a tool for data collection; and after statistical analysis of the test data using the statistical packages program(spss). The study reached the following most important results: _Continuity of reading increases the academic achievement of students. _ Reading is important for the learner because it develops his mental abilities, and expands his information and increases his knowledge and vocabulary. _ Reading increases the absorptive capacity of the student
Description: علم اجتماع التربية
URI: https://dspace.univ-adrar.edu.dz/jspui/handle/123456789/4397
Appears in Collections:Mémoires de Master



Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.