Please use this identifier to cite or link to this item: https://dspace.univ-adrar.edu.dz/jspui/handle/123456789/4396
Title: دور الأسرة في تفوق الأبناء دراسياً على مستوى متوسطتي برينكان ووجلان
Authors: موحة, احمد
مرموري, البشير / مؤطر
Keywords: الدور
الأسرة
التفوق الدراسي
The role
Family
Academic excellence
Issue Date: 2020
Publisher: جامعة احمد دراية - ادرار
Abstract: يهدف هذا البحث إلى الكشف عن مدى تأثير أدوار الأسرة على تفوق الأبناء دراسياً ، والمتمثلة في الخصائص الاجتماعية والاقتصادية للأسرة وكذا المستوى التعليمي للوالدين واساليب المعاملة اتجاه الأبناء، وذلك من خلال جانب نظري تم التعريف من خلاله بالاطار المنهجي ودور الأسرة والتفوق الدراسي، أما الجانب التطبيقي فقد تناول الاجراءات المنهجية تعريفاً لا تطبيقاً، حيث لم يتم توزيع الاستمارة المقترحة على التلاميذ المتفوقين بالمتوسطتين بسبب ظروف جائحة كورونا (كوفيد 19). وانطلاقاً من الزيارة الاستطلاعية للمؤسستين التربويتين وما توصلت اليه بعض الدراسات السابقة المشابهة يمكن ذكر الاستنتاجات المتوقعة للفرضيتين المطروحتين في بحثنا هذا كما يلي: 1-الخصائص الاجتماعية والاقتصادية للأسرة من حيث الحجم والاستقرار وتوفر الهدوء والتواصل والتفاعل بين الافراد اضافة إلى دخل الأسرة المادي وحالة السكن من حيث الموقع وعدد الغرف وتوفر الوسائل والتجهيزات به، والتغذية والرعاية الصحية الجيدة هي مؤشرات لها دور مهم في تفوق الأبناء دراسياً. 2-أساليب المعاملة السوية للوالدين اتجاه ابنائهم تنمي شخصيتهم ايجابياً وتساعدهم في التفوق الدراسي.
this research reveal the extent of the influence of family roles on children’s academic excellence, represented in the social and economic characteristics of the family, as well as the educational level of parents and methods of treatment towards children, through a theoretical aspect through which the methodological framework, the role of the family and academic excellence were defined. The methodological procedures dealt with a definition that is not applied, as the proposed form was not distributed to students who excelled in the two averages due to the circumstances of the corona pandemic (Covid 19) And on the basis of the exploratory visit to the two educational institutions and the findings of some similar previous studies, the expected conclusions of the two hypotheses presented in this research can be mentioned: 1-the social and economic characteristics of the family in terms of size, stability, availability of calm, communication and interaction between individuals, in addition to the family’s financial income and housing situation in terms of location, number of rooms, availability of means and equipment in it, nutrition and good health care are indicators that have an important role in the children’s academic excellence. 2-methods of proper treatment of parents towards their children to develop their personality positively and help them in academic excellence.
Description: علم اجتماع تربوي
URI: https://dspace.univ-adrar.edu.dz/jspui/handle/123456789/4396
Appears in Collections:Mémoires de Master

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
دور الأسرة في تفوق الأبناء دراسياً.pdf9.76 MBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.