Please use this identifier to cite or link to this item: https://dspace.univ-adrar.edu.dz/jspui/handle/123456789/4363
Title: المهارات اللغوية في كتاب اللغة العربية للسنة خامسة ابتدائي
Authors: سيد اعمر, إكرام
بن دريس, فاطمة الزهراء
بن عبو, محمد / مؤطر
Keywords: الاستماع
المحادثة
القراءة
تددريس اللغة
الكتابة
الكتاب المدرسي
Issue Date: 2020
Publisher: جامعة احمد دراية - ادرار
Abstract: يصنّف هذا البحث ضمن حقل تعليمية اللّغات لتناوله دراسة المهارات اللّغوية في الكتاب المدرسي، حيث تناولنا فيه المهارات اللغوية عامّة، إضافة إلى دراسة هذه المهارات اللغوية من خلال الكتاب بكيفية اعتمدنا فيها على تحليل الأسئلة التابعة للنصوص التي من خلالها توصلنا إلى أنماط تعليم المهارات اللغوية. يمثّل الكتاب المدرسي الوسيلة المناسبة للمتعلّمين لتمكينهم اكتساب المهارات اللغوية، وممارستها بطريقة منتظمة ومتنوّعة في الآن ذاته من استماع، وتحدث، وقراءة وكتابة، وعليه وجب التّدقيق في الكتاب المدرسي والحرص على متابعة محتوياته التي يجب أن تكون تماشيا واحتياجات المتعلّمين ومستواهم العقلي والفكري والدّراسي؛ لأن المهارات اللغوية هي جوهر اللغة. تهدف هذه الدّراسة إلى دراسة المهارات الّلغوية وكيفية تعلّمها وتعليمها، وكذلك توضيح كيف تمّ تناول كتاب السّنة الخامسة ابتدائي للمهارات اللّغوية ،ومدى إسهامه في طرائق إكسابها للمتعلّمين ونهوضهم بالّلغة الهدف
This research is categorized as a language education field for its study of language skills in the textbook, in which we studied general language skills, and we studied these language skills through the book, how we relied on the analysis of questions in the text through which we found the teaching of language skills. The textbook is the appropriate means for learners to acquire language skills and practice them in a systematic and varied manner at the same time—listening, speaking, reading and writing. Therefore, the textbook must be scrutinized and its contents must be followed in accordance with the needs of the learners and their mental, intellectual and academic level; Because language skills are the essence of language. The study aims to study language skills, how they are taught and how they are taught. It also explains how the first year of the fifth year book dealt with language skills and how it contributed to how it imparted to learners and how it rose to the target language. Keywords:
Description: تعليمية اللغات
URI: https://dspace.univ-adrar.edu.dz/jspui/handle/123456789/4363
Appears in Collections:Mémoires de Master



Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.