Please use this identifier to cite or link to this item: https://dspace.univ-adrar.edu.dz/jspui/handle/123456789/4331
Title: الحملة الانتخابية لرئاسيات 2019 بالجزائر من خلال الصحف الوطنية
Other Titles: جريدة البلاد نموذجا
Authors: الفضة, ايمان
حسناوي, حليمة
مولاي, امحمد / مؤطر
Keywords: الحملة الانتخابية
صحافة مكتوبة
الجزائر
جريدة البلاد
Election campaign
written press
Algeria
Albilad newspaper
Issue Date: 2020
Publisher: جامعة احمد دراية - ادرار
Abstract: تدور مجريات الدراسة حول الحملة الانتخابية لرئاسيات 12 ديسمبر 2019 من خلال جريدة البلاد,و هي دراسة تحليلية لمضمون جريدة البلاد,والغرض من ذلك التعرف على الحقيقة السياسية التي أرادت هذه الصحيفة تشكيلها وصياغتها من خلال معالجتها لوقائع هذه الحملة,بالإضافة إلى محاولة التعرف على طبيعة العلاقة التي تربطها بنظام الحكم في الجزائر ,وجاء التساؤل الرئيسي الذي بنيت حوله هذه الدراسة :كيف كانت معالجة الإعلامية لحملة الانتخابية لرئاسيات 12 ديسمبر 2019 من خلال جريدة البلاد؟ وبناء على هذا اتبعنا خطة بحثية بداء مع الإجراءات المنهجية التي يقع ضمنها المنهج المستخدم في الدراسة وهو منهج تحليل المحتوى وهو الأنسب لمثل هذه الدراسات السابقة,بالإضافة إلى ثلاثة فصول نظرية اتبعنا فيها توضيح بعض المعطيات المعرفية فيما يخص الصحافة المكتوبة وكذا الحملات الانتخابية بالإضافة تحديد العلاقة الموجودة بين الإعلام والسلطة وللوصول إلى الغاية المرجوة قمنا بالاستعانة بما يلي: اتجاه الشكل والذي يحتوي على:فئة المساحة,موقع النشر,الأنواع الصحفية,وسائل الدعم والإبراز والعناصر التيبوغرافية, وبالنسبة للوحدات قمنا باستعمال وحدة(سم2) لقياس المساحة. اتجاه المضمون ويتكون هذا الجانب من:فئة المضمون,فئة المصدر,أما العينة فجاءت فردية من جريدة البلاد وهي عينة عشوائية جاء مجموعها اثنا عشر من أصل (33) عددا وذلك لمراعاة خصوصية الحملة الانتخابية. وفي النهاية نجد أن صحيفة البلاد اهتمت بالحملة الانتخابية كحدث متداول وتجلت مؤشرات هذا الاهتمام في التغطية اليومية والمستمرة لهذا الحدث ضمن صفحات ثابتة ومتقدمة في الترتيب,وكذلك نشره في مواقع مختلفة على تلك الصفحات وباستخدام فنون صحيفة متنوعة,بالإضافة إلى التنويع في وسائل الدعم والإبراز.
The course of the study revolves around the election campaign for the December 12 presidencies through Al-Bilad newspaper, which is an analytical study of the content of Al-Bilad newspaper. The purpose of that is to identify the political reality that this newspaper wanted to form and formulate through its treatment of the facts of this campaign, in addition to trying to identify the nature of the relationship that It is linked to the ruling system in Algeria, and the main question around which this study was based came: How was the media handling of the election campaign for the presidencies of December 12, 2019 through Al-Bilad newspaper? Based on this, we followed a research plan starting with the methodological procedures within which the method used in the study falls, which is the content analysis method, which is most appropriate for such previous studies, in addition to three theoretical chapters in which we followed the clarification of some cognitive data regarding the written press as well as the electoral campaigns in addition to determining the existing relationship Between the media and the authority, and in order to reach the desired goal, we have made use of the following: The direction of the figure, which contains: the area category, the publication site, the press types, the means of support and highlighting and the typographical elements, and for the units we used a unit (cm2) to measure the area. Content orientation and this aspect consists of: the content category, the source category. As for the sample, it came individually from the Al-Bilad newspaper, which is a random sample totaling twelve out of (33) numbers in order to take into account the specificity of the election campaign. In the end, we find that Al-Bilad newspaper took an interest in the electoral campaign as a circulating event, and indications of this interest were evident in the daily and continuous coverage of this event within
Description: الصحافة المطبوعة والالكترونية
URI: https://dspace.univ-adrar.edu.dz/jspui/handle/123456789/4331
Appears in Collections:Mémoires de Master

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
الحملة الانتخابية.pdf2.88 MBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.