Please use this identifier to cite or link to this item: https://dspace.univ-adrar.edu.dz/jspui/handle/123456789/4297
Full metadata record
DC FieldValueLanguage
dc.contributor.authorبوشرى, حفيظة
dc.contributor.authorعيشاوي, نصيرة
dc.contributor.authorبن سالم, خديجة / مؤطر
dc.date.accessioned2020-11-05T09:11:41Z
dc.date.available2020-11-05T09:11:41Z
dc.date.issued2020
dc.identifier.urihttps://dspace.univ-adrar.edu.dz/jspui/handle/123456789/4297
dc.descriptionصحافة مكتوبة والكترونيةen_US
dc.description.abstractتهدف هذه الدراسة الى الكشف عن تأثير مواقع التواصل الاجتماعي على الوعي السياسي من خلال دراسة لعينة من طلبة قسم العلوم الإنسانية بجامعة ادرار ولقد تم الاعتماد على اداة الاسبيان الالكتروني لجمع البيانات من المبحوثين ،حيث تم تقسيم الاستمارة الالكترونية الى اربعة محاور اساسية ،المحور الاول البيانات الشخصية ، الثاني استخدامات مواقع التواصل "الانماط وعادات الاستخدام،الثالث تشكل الوعي السياسي عبر مواقع التواصل الاجتماعي ،اما الرابع والاخير فخصص لاستكشاف تاثير مواقع التواصل الاجتماعي في تنمية الوعي السياسي ، وقد توصلت الدراسة الى مجموعة من النتائج اهمها: أن الطلبة يقضون من ساعة إلى ثلاث ساعات يوميا في تصفح مواقع التواصل الاجتماعي ، وأن أغلب الأوقات المفضلة لديهم ليلا نظرا لعدة ارتباطات ، كما ان أغلبيتهم يستعملون موقع الفيسبوك كونه الأكثر انتشارا بين الطلبة وسهل الاستعمال، وأما من ناحية التعامل مع المنشورات السياسية فان اغلب الطلبة يضعون إعجاب على المنشورات المتعلقة بالسياسة.و فيما يخص الدلالة فان كل الأسئلة دالة إحصائيا مما يجعلنا نقول أن هناك عادات وأنماط في استخدام مواقع التواصل الاجتماعي لدى الطلبة الجامعيين قسم العلوم الإنسانية بجامعة ادرار و أن أغلبية الطلبة يجدون أن مواقع التواصل الاجتماعي تساهم في تنمية معارفهم وتشكل عندهم وعيا سياسيا ، حيث أصبحت المؤثر القوي على الأفراد في المجتمع الجزائري، فهي تؤدي دورا في تشكيل الوعي السياسي من خلال تزويد مستخدميها بالمعلومات السياسية ، كما تساهم في سرعة الاستجابة للأحداث السياسية.en_US
dc.description.abstractThis study Is aims to reveal the impact of social networking sites on political awareness through a study of a sample of students of the Human Sciences Department at the University of Adrar. The electronic questionnaire tool was used to collect data from the respondents, as the electronic form was divided into four main axes, the first axis personal data The second is the uses of social media sites, patterns and habits of use, the third constitutes political awareness through social networking sites, while the fourth and last is devoted to exploring the effect of social networking sites in developing political awareness, and the study reached a set of results, the most important of which are: Students spend one to three hours a day browsing social media sites, and most of their favorite times are at night due to several links, and the majority of them use Facebook because it is the most widespread among students and is easy to use. As for dealing with political publications, most students put Admiration for publications related to politics. As for the significance, all the questions are statistically significant, which makes us say that there are habits and patterns in the use of social networking sites among university students, the Department of Human Sciences at the University of Adrar, and that the majority of students find that social networking sites contribute to the development of their knowledge and form for them Politically aware, as it has become a strong influence on individuals in Algerian society, it plays a role in forming political awareness by providing its users with political information, and it also contributes to the speed of response to political events .
dc.publisherجامعة احمد دراية - ادرارen_US
dc.subjectنظرية
dc.subjectالاستخدامات
dc.subjectالاشباعات
dc.subjectالحراك الشعبي الجزائري
dc.subjectالحراك العربي
dc.titleتأثير مواقع التواصل الإجتماعي فايسبوك يوتيوب تويتر على الوعي السياسيen_US
dc.title.alternativeدراسة ميدانية على عينة من طلبة قسم العلوم الانسانية بجامعة ادرارen_US
dc.typeThesisen_US
Appears in Collections:Mémoires de Master

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
تأثير مواقع التواصل الاجتماعي.pdf1.86 MBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.