Please use this identifier to cite or link to this item: https://dspace.univ-adrar.edu.dz/jspui/handle/123456789/429
Title: الإجتهاد المقاصدي عند الإباضية في باب المعاملات المالية من خلال كتاب شرح النيل
Authors: الصادق, ياسين
حمودين, بكير / مؤطر
Keywords: الاجتهاد
الاباضية
اطفيش
المعاملات المالية
Issue Date: 2016
Publisher: جامعة احمد دراية - ادرار
Abstract: لقد سَلَّطت هذه الدِّراسة الضَّوء على الاجتهاد المقاصديِّ لدى عُلَمَاء المدرسة الإباضِيَّة، لامحمَّد بن يوسف اطفيَّش )ت: » شرح النِّيل « مُتَّخِذة كتاب 1332 ه/ 1914 م( مُرْتَكَزا ومِحْوَرا، مُستَنْبِطة منه معالم الاجتهاد المقاصديِّ للمذهب، مُعتمدة في التطبيق والتَّمثيل على باب المعاملات المالية وما اتَّصل به من مسائل. ولقد جاءت هذه الدراسة بهدف بيان الجانب المقاصديِّ للمذهب الإباضيِّ، وقصد التَّعمُّق في أصوله وفروعه، وإفادة الباحثين بررائه واجتهاداته، وَرَوْم تقديم الإضافةِ في مجال الفهم الشمولِيِّ والفكر الكليّ للشريعة الإسلاميَّة. ولقد أظهر البحثُ في فصله الأوَّلِ ماهية الاجتهاد المقاصديِّ، وأَبْرَزَ جذور المذهب الإباضيِّ وأصولَه التَّاريخيَّة والفكريَّة الأصيلة، وتكوينَ الشيخ اطفيَّش ونشأته التي أَهَّلته للاجتهاد والفتوى، ومَكَّنته من ناصيتهما وهو لَم يزل حديث السِّنِّ، وسمحت له بالتَّصنيف الكثير والتَّأليف الغزير في مُختلف العلوم حَتَّى نَيَّفت ترليفه على المائة. وفي الفصل الثَّاني اهتمَّت الدِّراسة بالاجتهاد المقاصديِّ وأُسُسِه؛ حيث جَلَّتْ أهميَّةَ المقاصد في جانِبَيْ الفهم والتَّنزيل، تنظيرا وتطبيقا، وتطرَّقت بالتأصيل والتَّدليل لِمكانة التَّعليل في الفقه الإسلامِيِّ، وخَصَّت بالذِّكر المذهبَ الإباضِيَّ، مُرَكِّزة في التَّطبيق على باب المعاملات المالية، ثُمَّ تعقَّبت ذلك ببيان منهج المذهب في فقه المصالح والمفاسد، وطريقته في الموازنة بينهما، وأثرِ ذلك على تفريعاته الفقهيَّة، وختمتِ الفصلَ بالحديث عن كليَّة حفظ المال واحتفاء علماء الإباضيَّة به بيانا وتوضيحا من حيث الوجودُ والعدمُ. أَمَّا في الفصل الثَّالث فقد تعرَّضت لبحث المقاصدِ الخاصَّة بالمعاملات المالية والمتمثِّلة في الوضوح، والرَّوَاج، والثَّبات، والعدل، وحاولت بيانَ ماهية هذه المقاصد وحقيقتها نظرا وتطبيقا، وجالت في فروع المذهب الإباضِيِّ لاستكشاف تلك المقاصد وإجلاء مَكَامِن تمثُّلها وحضورها في فقه المذهب وفكر عُلَمائه. وخلصت الدِّراسة إلى اعتبار اجتهادات الشيخ اطفيَّش دليلا على تضلُّعه وتفوُّقه في التَّفكير المقصديِّ والنَّظر المصلحيِّ، وأَبَانت عن مكانته العِلميَّة وقيمة اجتهاداته الفقهيَّة؛ نظرا وتحليلا، تأصيلا وتدليلا؛ بحيث عَدَّته مصدر غَناء للفقه الإسلاميّ، وموردا ثَرًّا للباحثين 432 والدَّارسين في الفقه الإباضيّ. كما انتهت الدِّراسة أيضا إلى اعتبار الفقه الإباضِيِّ أنمووذجا مُتَميِّزا في الاجتهاد المقاصديِّ، ومثالا مُتَفَوِّقا في التَّفكير الكليِّ، الذي يعتمد المبادئ العامَّة للشَّريعة الإسلاميَّة. وقضى البحثُ بِأَنَّ هذا المسلك الاجتهاديَّ الشُّموليَّ كفيلٌ بتحقيق صلاحيَّة الشَّريعة وحضورها في الواقع، وزَعِيمٌ بضمان دوامها واستمرارها مع استمرار الإنسان، واستقرارها وثباتها رغم تَبَدُّل الزَّمان والمكان.
This study highlights "al-Ijtihad al-Maqasidi" (reflection efforts analyzing objectives of Sharia) of Uluma (theologians) in the Ibadi school, considering the book "Shareh Annail" of the author Mohamed Ben Youssef ATFICHE (died in 1332 Hijri/1914 AD) as base and theme, of which pins "al-Ijtihad al-Maqasidi" of doctrine are extracted. The study was based on the application and practice in the section of financial transactions and all matters related to it. This study aims to determine the objectives of the Ibadi doctrine, to make a thorough analysis of its fundamentals and branches, to communicate to researchers their opinions and provide more in the context of the overall understanding and holistic thinking of the Islamic sharia. The first chapter of the thesis defines "al-Ijtihad al-Maqasidi" and determine the roots of the Ibadi doctrine, its historical and rational origins as well as the biography and training of Sheikh ATFICHE which paved him the way of ijtihad and fatwa, and allowed him to deepen his research while he was still so young and to write a hundred books in different sciences. The second chapter of the study focuses on the principles of "al-Ijtihad al-Maqasidi" whose importance of the objectives consists in understanding and revelation, on theoretical and practical plans. It discusses, in addition, the reasoning status in complete demonstration in Islamic jurisprudence, particularly in Ibadi doctrine, being based in practice on financial transactions section. The study demonstrates later the doctrine approach of benefits and harms and comparing them while defining the impacts that can be generated on jurisprudential branches. The chapter concludes with the preservation of funds from the perspective of ibadi uluma while explaining the fact of its existence. The third chapter discusses the analysis of the objectives of financial transactions consisting of clarity, circulation, stability and justice. It also indicates the reality of these objectives on theoretical and practical plans. The study covers the branches of the Ibadi doctrine to discover these purposes, their place and presence for the jurisprudence of the doctrine and their Uluma. The study concludes that the reflection efforts of Sheikh ATFICHE prove his brilliance and success in objective thoughts. It also showed the scientific status of the Sheikh and the value of its jurisprudential researches, opinions and analyzes taking into account their originality and reasoning, and considering the Sheikh as a source of wealth for both Islamic jurisprudence 434 and Ibadi school researchers. Furthermore, the study came to consider the Ibadi jurisprudence as a distinct model for "al-Ijtihad al-Maqasidi" and a successful example of global thinking which depends on the general principles of Islamic Sharia. The thesis, thus, claims that the method based on holistic efforts could realize the validity of the Sharia and its presence in reality ensuring its sustainability simultaneously with the viability of man as well as its stability through time and space.
URI: http://localhost:8080/xmlui/handle/123456789/429
Appears in Collections:Mémoires de Magister

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
الاجتهاد المقاصدي عند الاباضية في باب المعاملات.pdf10.35 MBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.